پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-15:5 شمسی /5/2/2024 3:05:43 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:63252
  • زمان انتشار:سه شنبه 21 فروردين 1403-7:20
بابک صدرایی، کارشناس خودرو

شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که هر فردی اقدام به خرید خودرو کند روز بعد برنده به شمار می رود. جهش قیمتها به دلایلی که همواره بازگو کرده ایم، خریدار دیروز را به برنده امروز در بازار خودرو تبدیل می کند.
تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای

سرمایه گذاری در بازار خودرو برای مردم اثبات شده چراکه با هر اتفاقی و با هر نوسانی در بازارهای موازی، قیمت خودرو جهش پیدا می کند.
نرخ ارز هر لحظه دستخوش افزایش می شود. نرخ تورم نیز هر ماه افزایش دارد. سیاست های دولت نیز قیمت خودرو را به سمت افزایشی شدن هدایت می کند. بنابراین بازار خودرو از بازار مصرفی به بازار سرمایه گذاری تبدیل شده است.
از سوی دیگر با توجه به چالش های موجود در مسیر تامین ارز برای واردات خودرو به نظر می رسد دولت بیشتر به دنبال استفاده از اخبار واردات برای مدیریت بازار خودرو است و در نهایت قرار نیست خودرو درآن تعداد که در تصور ما و البته نیاز بازار است است از این مسیر به بازار تزریق شود. آن چه که تا الان اتفاق افتاده، نشان می‌دهد خیلی عزم جدی برای واردات انبوه به دلیل ناهماهنگی و عدم زیرساخت‌ها وجود ندارد.
زمانی وضعیت بازار متعادل می‌شود که دولت دست از دخالت در نظام واردات و توزیع خورو‌های وارداتی بردارد اگر بازار این واقعیت را حس کند که روند وارات به صورت پیوسته و بدون مشکل در حال انجام است شاهد شفافیت در قیمت گذاری خواهیم بود و این اتفاق بر قیمت گذاری خودرو‌های تولیدی نیز اثر می‌گذارد.
کاهش قیمت زمانی خودش را نشان می‌دهد که تورم در اقتصاد ایران خودش را نشان ندهد و در مقابل دلار هم افزایشی نشود. اما اگر دلار افزایش قیمت را تجربه کند، شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار نخواهیم بود و فقط با وارد کردن خودرو کارکرده از سرعت افزایش قیمت‌ها می‌کاهیم و قیمت‌ها با شیب کمتری افزایشی می‌شوند.

منبع: روزنامه کسب‌وکار


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین