پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-22:5 شمسی /5/2/2024 10:05:40 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62968
  • زمان انتشار:چهارشنبه 9 اسفند 1402-8:13
گزارشی از ضرورت شفاف‌سازی بازار خودرو

قیمت خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده در بازار به دلیل شایعاتی که ایران خودرو و سایپا به صورت غیرمستقیم به راه انداخته‌اند، ‌افزایش یافته است. فعالان بازار خودرو می‌گویند که زمزمه افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان، باعث شده که بازار دچار التهاب شود.
منبع سیگنال‌های گرانی خودرو کجاست؟

به گزارش خودرونامه، روزنامه ایران در ادامه نوشت: آنها اعتقاد دارند که اگر خودروسازان و لشکر سایبری آنها که ماهانه از خودروسازان پول دریافت می‌کنند، نسبت به قیمت خودرو اظهارنظر نکنند، قیمت خودروهای کارکرده و صفر کیلومتر دچار هیچ نوع التهابی نخواهد شد.

برخی سایت‌ها و شبکه فضای مجازی با انتشار اخباری که سیگنال‌های منفی به بازار مخابره می‌کنند، صحبت از افزایش قیمت خودرو دارند و تحلیل هایشان از بازار خودرو این‌گونه است که قیمت خودرو سال آینده افزایش قابل توجهی خواهد یافت؛ لذا از دو هفته پیش بشدت مردم را به خرید خودرو با هدف احتکار تشویق می‌کنند.
همواره در ماه‌های پایانی سال قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند اما اسفندماه امسال گرانی خودروها، طبیعی نیست، بدون شک مهم‌ترین دلیل این اتفاق هم رفتار و زیاده خواهی خودروسازان است. اگر شرکت‌های خودروساز مرتب صحبت از افزایش قیمت نکنند و حرف از زیان انباشته نزنند، دلیلی وجود ندارد که قیمت خودرو گران شود.

در حال حاضر خودروسازان می‌خواهند رشد فعلی قیمت‌ها را به نرخ ارز گره بزنند و خودشان را مبرا از گرانی بدانند. اما به واقع مقصران التهاب بازار خودرو در جاده مخصوص جا خوش کرده اند. به قول کارشناسان اگر واقع‌نگر باشیم، بخش قابل توجهی از هیجانات بازار خودرو مربوط به نامه نگاری و صحبت مدیران خودروسازی است، به خصوص اینکه چندی پیش خودروسازان به دنبال اخذ مجوز بودند تا ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو را ۵درصد ارزان‌تر از بازار به فروش برسانند.

زمانی‌که این خبر رسانه‌ای شد فعالان بازار هم انتقاد کردند و گفتند اگر خودروسازان چنین فضایی را دنبال کنند، قیمت خودرو با سرعت زیادی افزایش خواهد یافت و از آنجا که هنوز عرضه و تقاضا هماهنگ نیست، قیمت خودرو جهش خواهد یافت.
حسین رنجبر از فعالان بازار خودرو نیز به «ایران»، ‌گفت: رویکرد خودروسازان سبب شده که روزانه قیمت خودروهای داخلی ۱۰ میلیون تومان گران شود. اگر رشد فعلی قیمت خودروها مربوط به نرخ ارز بود، اکنون قیمت خودروهای خارجی باید افزایش پیدا می‌کرد. لذا ثبات قیمت خودروهای خارجی، نشان می‌دهد که شیطنت خودروسازان باعث شده که قیمت‌ها به نابسامانی برسد.
او افزود: زمانی‌که مدیرعامل ایران خودرو و سایپا به کدال نامه می‌زنند و از افزایش قیمت صحبت می‌کنند، طبیعی است که قیمت‌ها در بازار گران شود. اگر مدیران خودروسازی صبوری می‌کردند که پایان سال با آرامش بگذرد، ‌قیمت‌ها این‌گونه با التهاب روبه‌رو نمی‌شد.
رنجبر تأکید کرد: به نظر می‌رسد که عمدی در زمزمه افزایش قیمت‌ها بوده است. خودروسازان برای آنکه به سازمان حمایت، شورای رقابت و وزارت صمت ثابت کنند که فاصله قیمت کارخانه و بازار زیاد است، شرایطی را رقم زدند که قیمت خودرو در بازار افزایشی شود و به‌واسطه این اتفاق و با بهانه اینکه با رشد تولید می‌توانند آرامش را به بازار خودرو برگردانند، مجوز افزایش قیمت بگیرند.او افزود: سال‌های متمادی است که خودروسازان از چنین ترفندهایی استفاده می‌کنند، لذا مقصر اصلی افزایش قیمت‌ها به طور قطع ایران خودرو و سایپا هستند.

توانی که خودروسازان برای افزایش قیمت می‌گذارند اگر برای افزایش تولید و تحقق وعده‌های خود گذاشته بودند، ‌اکنون بازار خودرو آرام بود. خودروسازان در حالی هر روز از وضع موجود خود ناله می‌کنند که دولت سیزدهم بیشترین و بی‌سابقه‌ترین تخصیص ارز را برای آنها داشته است. حتی یک مقام آگاه در وزارت صمت گفته است: تخصیص ارز برای انجام تعهدات اخلاقی نسبت به متقاضیان محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو همچنان صورت گرفته و خواهد گرفت. با توجه به عدم ایفای تعهدات شرکت بهمن موتور در زمستان سال‌جاری، چهار محصول از شرکت مدیران خودرو و سه محصول از شرکت کرمان موتور که اغلب آنها دارای ویژگی‌های معادل یا حتی برتر از خودروهای ثبت‌نامی شرکت بهمن موتور است، برای جایگزینی انتخاب مشتریان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو قرار داده شده است.

بازار آرام و بدون مشتری

سعید مؤتمنی، فعال بازار خودرو جهش قیمت خودرو را ناشی از خبر فروش ۱۲۰هزار خودرو با نرخ ۵ درصد زیر نرخ حاشیه بازار می‌داند و می‌گوید که بازار خودرو مدت‌ها آرام و بدون مشتری بود و خرید و فروش در نقطه صفر قرار داشت. در حال حاضر نیز خرید و فروش خاصی صورت نمی‌گیرد و متقاضی کم است اما قیمت‌ها افزایشی است. نکته مهم این‌جاست که با توجه به نبود مشتری در بازار، نباید تا این حد افزایش قیمت داشته باشیم.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین