شنبه 15 ارديبهشت 1403-7:55 شمسی /5/4/2024 7:55:25 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:61038
  • زمان انتشار:يکشنبه 19 آذر 1402-7:47

در ماه‌های اخیر بازار لاستیک با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده و گزارش‌ها از بازار نیز حاکی از کمبود لاستیک با قیمت مصوب دولتی در بازار است. گفته می‌شود بخشی از این مشکلات به تاخیر در تخصیص ارز برمی‌گردد و بخشی هم به خاطر دپوی کالا در خلاء نظارت بر بازار است.
پنچری مدیریت در فروش لاستیک

به گزارش خودرونامه، پیش از این هم حسین فرهیدزاده رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از ثبت و ابلاغ قیمت مصوب لاستیک خبر داده و گفته بود که قیمت مصوب در سامانه ۱۲۴ ثبت و همین قیمت به اتحادیه فروشندگان لاستیک ابلاغ شده است. بر این اساس متقاضیان خرید لاستیک می‌توانند با مراجعه به واحدهای صنفی، تایر مورد نظر خود را با قیمت مصوب خریداری کنند.
در این بین اخیرا اقداماتی برای بهبود وضعیت بازار لاستیک در دستور کار قرار گرفته است؛ برای مثال سامانه جامع تجارت با صدور اطلاعیه‌ای برای خرده‌فروشان تایر سواری، دستورالعمل فروش خرده‌فروشی لاستیک‌ها را اعلام و تاکید کرده است که در زمان فروش تایر سواری به مصرف‌کننده نیاز است شماره شاسی و شماره موتور خودرو را از خریدار دریافت و در سند خرده‌فروشی ثبت کنند؛ همچنین جهت کنترل میزان سهمیه خریدار، باید گزینه «ارسال کد تایید سهمیه» انتخاب و کد پیامک شده برای مشتری، در سند ثبت شود. با این حال به نظر می‌رسد وضعیت بازار لاستیک هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است.

چرا فروش اینترنتی لاستیک متوقف شد؟
مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اشاره به اینکه از چندی پیش به دلیل ابهامات فراوان در فروش سامانه‌ای لاستیک خودرو، اجرای این طرح به‌ طور موقت منتفی شده و فعلا عرضه مستقیم با هدف برقراری ثبات در بازار در اولویت است، به «جهان‌صنعت» گفت: به دلیل مشکلاتی که در فروش اینترنتی لاستیک وجود داشت، فعلا عرضه اینترنتی لاستیک منتفی شده و متقاضیان برای خرید این محصول باید با حضور در نمایندگی‌های فروش نسبت به خرید اقدام کنند و به صورت حضوری کالای مدنظر خود را بخرند.
«تنها» در پاسخ به این سوال که چه مشکلاتی باعث شد فروش اینترنتی لاستیک متوقف شود، این گونه گفت که مشکل اصلی در عرضه اینترنتی لاستیک نحوه جا‌به‌جایی پول بود که پولِ پرداخت شده توسط خریدار با چه سازوکاری باید به دست فروشنده و در ادامه به دست تولیدکننده برسد؛ در حالت طبیعی وقتی توزیع‌کننده تایر می‌فروشد، پول دریافتی را به تولیدکننده تحویل می‌دهد تا تولیدکننده با این پول نسبت به خرید مواد اولیه و باقی مایحتاج خود اقدام کند. با این حال پلتفرم اینترنتی که عامل فروش خرده‌فروشان نیز است در مورد جا‌به‌جایی پول با مشکل مواجه شد و اصناف نتوانستند با این پلتفرم کار کنند. در حقیقت تولیدکننده نیاز برای ادامه کار نیاز به پول دارد، اما پرداخت پول به تولیدکننده از طریق فروش کالا از این سامانه مشکل داشت و حتی اصناف هم نمی‌توانستند با این سامانه کار کنند.
به گفته او اینکه خرده‌فروش دو حلقه لاستیک بفروشد و پول دو حلقه را به تولیدکننده بدهد کار تولید را با مشکل مواجه می‌کرد. نظام تولید با این شیوه نمی‌تواند کار کند.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران تصریح کرد: از سوی دیگر خرده‌فروش هم پول تایر را داده و بعد از فروش می‌خواهد پول خود را مدیریت کند و نیاز به این پول دارد. خرده‌فروش پول داده و لاستیک را خریده و حالا با فروش لاستیک می‌خواهد برای پول خود برنامه‌ریزی کند، اما امکانات و زیرساخت‌های لازم در پلتفرم اینترنتی فراهم نبود. بنابراین فروش اینترنتی لاستیک به صورت موقت متوقف شد تا این مشکلات برطرف و زیرساخت‌ها تامین شود تا سامانه به لحاظ مالی هم پاسخگو باشد. بر این اساس در حال حاضر نمایندگی‌های فروش با اخذ مدارک و احراز هویت متقاضیان، تایر را به صورت حضوری می‌فروشند.
«تنها» یادآوری کرد که وقتی برای نخستین‌‌بار در اواخر سال گذشته موضوع فروش لاستیک در سامانه‌های اینترنتی مطرح شد، ابهامات زیادی حول و حوش آن شکل گرفت، از جمله اینکه فروشنده‌ها تصویر شفافی از نحوه محاسبات مالی خود و چگونگی تسویه‌حساب با آنها نداشتند. آن هم در شرایطی که ارزش پول از ثبات برخوردار نیست و دیرکرد تسویه‌حساب با عرضه‌کنندگان به متضرر شدن آنها می‌انجامد، بنابراین عرضه در سامانه‌های اینترنتی تا اجرای زیرساخت‌ها و رفع ابهامات متوقف شده است، چراکه فقط عرضه مهم نیست بلکه پول هم مهم است که قرار است چگونه جا‌به‌جا شود.

انجمن لاستیک: تقاضا کاهش یافته است
برخی از رسانه‌ها خبر از تشکیل صف‌های طویل برای خرید لاستیک نیز می‌دهند؛ طبق اعلام رسانه‌ها توقف فروش اینترنتی لاستیک باعث شده تا صف‌های طولانی مقابل فروشگاه‌ها برای خرید لاستیک دولتی ایجاد شود که این ‌موضوع مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است. سرگردانی مردم در خرید لاستیک در حالی همچنان ادامه دارد که غلامعلی مهدوی دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی وزارت صمت علت تشکیل صف‌های خرید لاستیک را بخش‌های اجباری می‌داند که باید در سامانه جامع تجارت پر ‌شود.
با این حال سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران ضمن تاکید بر اینکه صفی برای خرید لاستیک تشکیل نشده است، گفت ما انجمن صنفی تایر هستیم و تا جایی که خبر داریم در بازار میزان تقاضا و فروش لاستیک کاهش یافته و صفی تشکیل نشده است؛ اینکه می‌گویند تقاضا بالا رفته و صف تشکیل شده درست نیست، زیرا اصلا چنین اخباری به ما نرسیده است.
«تنها» تصریح کرد: طبق بررسی‌های ما تقاضای خرید لاستیک کاهش یافته و نمی‌توان گفت برای خرید این محصول صفی تشکیل شده است.
وی ادامه داد: وضعیت در بازار لاستیک به نحوی جلو می‌رود که هیچ‌گونه افزایش قیمتی درخصوص تایر خودرو نداشته‌ایم و حتی قیمت نیز نسبت به دو ماه پیش با کاهش مواجه شده است و اینکه می‌گویند برای خرید لاستیک صف تشکیل شده ما خبر نداریم.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران اظهار کرد: هم تقاضا و هم قیمت در حوزه لاستیک کاهش یافته است. منتها مشکلات سامانه اینترنتی برای فروش لاستیک همچنان پاربرجاست و تا زمانی که مشکلات حل نشود نمی‌توان به صورت اینترنتی لاستیک فروخت.
وی تاکید کرد: هیچ شرکت یا نمایندگی حق نگهداری یا توزیع قطره‌چکانی لاستیک در بازار را ندارند باید لاستیک‌ها برای ثبات بازار هرچه سریع‌تر توزیع شود.

مشکلات سامانه جامع تجارت
محمود بنانژاد دبیرکل اتاق اصناف ایران ضمن تاکید بر اینکه در جایی‌که عرضه و تقاضا در تعادل نیست و تطبیق ندارد، استفاده از سامانه‌ها برای کنترل بازار بوده و قاعدتا باید ابراز نظارتی را قوی‌تر کنیم، اظهار کرد: یکی از این سامانه‌های نظارتی که وزارت صمت، بسیار خوب به آن ورود کرد و در بسیاری از اقلام ابزار خوبی برای نظارت است، سامانه جامع تجارت است. اطلاع‌رسانی‌ها صورت گرفت و همه صنوف، کدنقش دریافت کردند و بخش اینترنتی هم از این قاعده مستنثنی نبوده و باید کدنقش را دریافت می‌کرده تا حلقه‌ها از تولید تا عرضه کنترل شود.
وی ادامه داد: مشکلی که وجود دارد این است که شاخص‌های خاصی برای این نظارت‌ها باید در نظر گرفته می‌شد؛ همچون همین کد احراز که اشاره شد و روند سامانه را کند می‌کرد؛ در نهایت اما در جلسه هفته گذشته به این نتیجه رسیدند که با توجه به اینکه عرضه در بازار هم بهتر شده، فعلا این الزام ثبت کد احراز را حذف کنند و کار را سرعت بیشتری دهند. باری بر دوش سامانه جامع تجارت افتاده که سبب کند شدن فرآیندها شده است.
بنانژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلی که در سامانه جامع تجارت با آن مواجه هستیم این است که زمانی که مشتری کدملی خود را وارد می‌کند، باید استعلام مشخصات از ثبت احوال و شماره تلفن همراه واردشده مطابقت داشته باشد؛ این نیز زمانبر است، بنابراین مشکل تنها از سمت سامانه جامع تجارت نیست و لینکی است که با سایر سامانه‌ها وجود دارد. اتاق اصناف تهران، میز خدمتی با حضور نماینده سازمان حمایت تشکیل داد، ایرادات سامانه مطرح و یکسری هم رفع شد.
دبیر کل اتاق اصناف ایران تصریح کرد: بحث سامانه جامع تجارت و سکوهای اینترنتی برای عرضه لاستیک متفاوت است. سکوهای اینترنتی مسوول خاص خود را دارند که فعالیت خود را انجام می‌دهند، اما فروشگاه‌ها طبق روش سنتی خود، کالا (لاستیک) را دریافت و به مشتری عرضه می‌کنند، سامانه جامع تجارت هم تعریف شد تا بتوانیم این چرخه را کنترل کنیم.
وی با بیان اینکه لاستیک‌های سایز ۱۳ و ۱۴ پرمصرف‌ترین لاستیک‌های سطح بازار هستند، گفت: حدود ۶۰ درصد مصرف بازار را این دو قلم لاستیک تشکیل می‌دهد؛ برای این دو این آمادگی وجود دارد که با نظارت همین سامانه جامع تجارت و ثبت کدهای پنج رقم شماره شاسی و شماره موتور انجام شود تا به ‌مرور ایرادات سامانه جامع تجارت همچون کند شدن آن، کمبود منابع آن و… را برطرف کنیم و سپس سایزهای بالاتر، وارداتی و… را وارد سامانه کنیم.
بنانژاد در رابطه با نوبت‌دهی‌ها و خریدهای اینترنتی تصریح کرد: هیچ منعی برای فروش اینترنتی وجود ندارد و سکوهایی برای عرضه وجود دارد، اما کمبودی که در این سکوها وجود دارد، در بحث تولید است و مشکل واحد صنفی نیست. حتی در برخی سایزها، فروشنده صنفی می‌خواهد زیر قیمت مصوب، عرضه کند، اما نمی‌تواند بفروشد؛ بنابراین بستر را برای اصناف ایجاد می‌کنیم تا عرضه داشته باشند.

منبع: روزنامه جهان صنعت


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین