جمعه 14 ارديبهشت 1403-12:14 شمسی /5/3/2024 12:14:46 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:55790
  • زمان انتشار:دوشنبه 23 مرداد 1402-17:15
حاشیه نگاری "خودرونامه" از روز نخست نمایشگاه قطعات خودرو

هجدهمین دوره نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو صبح امروز در حالی آغاز شد که نفر اول وزارت صنعت، معدن و تجارت در افتتاحیه آن حضور نداشت.
غیبت وزیر صمت در شوی قطعه سازان

به گزارش خبرنگار خودرونامه، این دوره از نمایشگاه که حدودا دو ماه زودتر موعد هر ساله (اواخر مهر) و در این روزهای داغ پایتخت برگزار شد، علاوه بر شرکت های داخلی، میزبان برخی برندهای خارجی به خصوص چینی ها نیز هست. نمایشگاه هجدهم اما در روز نخست آن خالی از حاشیه ها نیز نبود.  

در حالی که گمان می رفت وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افتتاح شوی قطعه سازان به نمایشگاه بین المللی تهران بیاید، معاون وی در این مراسم حضور یافت. عباس علی آبادی از روزی که وارد وزارت صمت شده، سعی کرده تا حد امکان خود را از حواشی و پرسش های خودرویی دور نگه دارد و تا حد امکان در این حوزه اظهارنظر نکند. از همین رو عدم حضور علی آبادی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه قطعات نیز احتمالا بی ربط به این موضوع نیست.

اما با عدم حضور عباس علی آبادی، انتظار می رفت مشهورترین چهره خودرویی وزارت صمت –منوچهر منطقی- که عنوان معاون حمل و نقل وزارتخانه را نیز یدک می کشد، روبان افتتاح نمایشگاه هجدهم را ببرد، اما او نیز در این مراسم حضور نیافت. از همین رو شایعه شد که منطقی از وزارت صمت رفته است، با این حال پیگیری خبرنگار خودرونامه مشخص کرد چهره خودرویی مشهور خیابان سمیه همچنان در وزارت صمت حضور دارد و به دلیل مشغله کاری به مراسم افتتاحیه نیامده است.

در عوض علی آبادی و منطقی که برای افتتاحیه نمایشگاه قطعات نیامدند، محمدمهدی برادران معاون امور صنایع و همچنین عبداله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرو در این مراسم حضور یافتند و ضمن بازدید از برخی غرفه ها، پاسخگوی پرسش های خبرنگاران نیز شدند. هرچند در نمایشگاه هجدهم، هم زنجیره تامین ایران خودرو حضور داشت و هم سایپا، با این حال مسوولان برگزار کننده این رویداد تصمیم گرفتند مراسم افتتاحیه را در محل ورودی غرفه سایپا برگزار کنند.

نکته دیگر در مورد مراسم امروز، دیر رسیدن مدیران عامل ایران خودرو و سایپا به مراسم افتتاحیه بود، به نحوی که نه محمدعلی تیموری –مدیرعامل سایپا- و نه علیمردان عظیمی –مدیرعامل ایران خودرو- هیچکدام در این مراسم حضور پیدا نکردند.

در کنار این حواشی اما اظهارات معاون امور صنایع وزارت صمت مبنی بر شناشنامه دار شدن قطعات خودرو نیز حاشیه هایی را به دنبال داشت. ماجرا از این قرار بود که برخی فعالان بازار لوازم یدکی خودرو با حضور در نمایشگاه به دنبال ملاقات با معاون امور صنایع بودند تا چالش های طرح شناسنامه دار کردن قطعات را با وی در میان بگذارند. آنها ضمن ابراز تعجب از اظهارات "برادران" درباره شناسنامه دار شدن قطعات خودرو، عنوان می کردند اولا بخش اعظم قطعات هنوز کد رهگیری و شناسه دریافت نکرده اند و ثانیا دریافت شناسه نیز الزاما به معنای تایید اصالت قطعات نیست. یکی از آنها تاکید می کرد برخی قطعات با وجود دریافت کد رهگیری و شناسه اصالت کالا، تقلبی هستند و به اسم قطعات اصل به فروش می روند.

اما از دیگر حواشی روز نخست نمایشگاه بین المللی قطعات، ایراد معاون وزارت صمت به کیفیت برخی قطعات بود. برادران با حضور در برخی غرفه ها، خطاب به مدیرکل دفتر خودرو وزارت صمت گفت که قطعات موجود در این غرفه ها کیفیت مناسبی ندارند. 

در نمایشگاه هجدهم اما شرکت های خارجی نیز حضور دارند که بیشترین آنها را چینی ها تشکیل می دهند. چینی ها یک سالن کامل از نمایشگاه را به خود اختصاص داده اند و این در حالی است که قطعه سازان هندی، ایتالیایی، آلمانی و... فضای کوچکتری را در اختیار دارند.

هجدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو از امروز به مدت چهار روز تا چهارشنبه همین هفته ادامه دارد و از ساعت هشت صبخ تا سه بعدازظهر پذیرای بازدیدکنندگان است.  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین