جمعه 14 ارديبهشت 1403-9:54 شمسی /5/3/2024 9:54:37 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24634
  • زمان انتشار:سه شنبه 11 خرداد 1400-9:17
دبیر انجمن خودروسازان عنوان کرد

خودرونامه: مذاکرات برجامی ایران، اروپا و آمریکا هرچند هنوز به سرانجامی مشخص و رسمی نرسیده، با این حال مسوولان دولت با قطعیت از احیای برجام و لغو تحریم‌ها در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهند. 
سه پیشنهاد خودروسازان برای مشارکت‌های خارجی

لغو تحریم‌ها طبعاً کل بخش اقتصاد ایران را تحت تأثیر مثبت قرار خواهد داد و در این بین، خودروسازی نیز تحولاتی اساسی را به خود می‌بیند، به خصوص در بخش مشارکت‌های خارجی. وقتی ابرهای سیاه تحریم کنار بروند، راه برای بازگشت خودروسازان خارجی یا حضور شرکت‌های جدید در کشور باز می‌شود و این پایانی است بر انزوای سه ساله صنعت خودرو ایران.

این اما در حالی است که از همین حالا مخالفت‌هایی مبنی بر ازسرگیری مشارکت‌های خارجی به خصوص با شرکت‌های قبلی (مانند پژو و رنو) شکل گرفته است. استدلال نخست مخالفان این است که نباید به شرکت‌های بدعهد اعتماد کنیم و دوباره راهشان بدهیم. استدلال دوم آنها نیز این است که خودروسازی کشور توانسته در این سه سال تحریم روی پای خود بایستد و به سطحی مناسب از خودکفایی برسد و دیگر نیاز چندانی به خارجی‌ها ندارد.

این در حالی است که بسیاری از فعالان صنعت موافق این استدلال‌ها نیستند و ازسرگیری مشارکت با خارجی‌ها را یک الزام می‌دانند، از جمله احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران. او در گفت و گو با خودرونامه، از سه پیشنهاد خودروسازان به وزارت صمت برای ازسرگیری مشارکت‌های خارجی در صنعت خودرو می‌گوید. به گفته نعمت بخش، اگر این یشنهادات به کار گرفته شوند، همکاری با خارجی‌ها در دوران پساتحریم، هم می‌تواند به نفع صنعت خودرو کشور باشد و هم مردم.

*داخلی سازی تعطیل نشود
نعمت بخش پیشنهاد نخست خودروسازان را تداوم داخلی سازی و برندسازی حتی با وجود ازسرگیری مشارکت‌های خارجی می‌داند. او می‌گوید: در پساتحریم و وقتی خارجی‌ها نیز بازگشتند، باز هم باید ساخت داخل را ادامه دهیم تا وابستگی به خارج و ارزبری صنعت خودرو کاهش پیدا کند. این گفته دبیر انجمن خودروسازان در شرایطی است که تردیدهایی جدی مبنی بر تداوم پروژه داخلی سازی قطعات در دوران پساتحریم وجود دارد و ممکن است واردات قطعات به تولید داخل بصرفد و بچربد. تا به امروز چند میز داخلی سازی در کشور برگزار شده که ساخت داخل برخی قطعات را به دنبال داشته است. البته بدون تردید تولید داخل برخی قطعات نه صرفه اقتصادی دارد و نه توان مالی و فنی آن موجود است، بنابراین خودکفایی ۱۰۰ درصدی محال به نظر می‌رسد و نامرسوم.


*همه چیز را بلد نیستیم
دبیر انجمن خودروسازان اما با تاکید بر لزوم یادگیری از خارجی‌ها می‌گوید: نمی‌توانیم الکی بگوییم همه چیز را می دانیم و بلدیم؛ مسائلی هست که با کمک خارجی‌ها باید آنها را حل کنیم، بنابراین پیشنهاد دوم برای ازسرگیری مشارکت‌های خارجی، جونت شدن با یکی از بزرگان خودروسازی دنیا است. به گفته نعمت بخش، در نتیجه شراکت با چنین خودروسازی باید به سمت صادرات نیز برویم.


"فعالیت مستقل خارجی‌ها
اما پیشنهاد سوم خودروسازان بابت همکاری‌های خارجی، حضور و فعالیت مستقل یک شرکت معتبر در کشور است. نعمت بخش می‌گوید: بهتر است به یک خودروساز معتبر دنیا اجازه دهیم به صورت مستقل در ایران فعالیت کند و به اصطلاح از A تا Z کار را خودش بدون دخالت‌های مرسوم فعلی به دست بگیرد. وی تاکید می‌کند که البته برای موفقیت این پروژه، باید یک سری موانع را از سر راه برداریم، از جمله قیمت گذاری دستوری.

به گفته نعمت بخش، وقتی یک خودروساز خارجی اجازه پیدا کند در ایران به صورت مستقل کار کند، بازار به سمت رقابتی شدن خواهد رفت، مشروط بر اینکه دیگر پای مسائلی مانند قیمت گذاری دستوری در میان نباشد. این گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران در حالی است که در دوران پسابرجام، رنو قصد داشت به صورت مستقل در ایران فعالیت کند، اما کارشکنی‌های داخلی این اجازه را به خودروساز فرانسوی نداد. حالا باید منتظر ماند و دید در پساتحریم آیا رنو یا دیگر خودروسازان خارجی میلی به فعالیت مستقل در ایران نشان می‌دهند و این بار موفق خواهند شد؟


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین