پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-15:32 شمسی /5/2/2024 3:32:27 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:21571
  • زمان انتشار:پنجشنبه 13 آذر 1399-12:12
مجلسی‌ها برای ازسرگیری واردات خودرو شرط دارند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حاالی به دنبال آزادسازی واردات خودرو به کشور هستند که گویا انتظار ورود محصولات ارزان و قابل رقابت با خودروهای داخلی را از این طرح دارند. 
توهم خودرو خارجی ارزان

آنطور که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با "خانه ملت" عنوان کرده، "اگر قرار است در آینده خودرو وارد کشور شود، باید ارزان باشد تا عموم شهروندان بتوانند آنها را بخرند." روح اله ایزدخواه تاکید کرده که "واردات محصولات لاکچری و لوکس تاثیر چندانی (در رقابتی شدن بازار خودرو کشور) ندارد و خودروهای وارداتی باید ضمن ایمنی و کیفیت مناسب، قدرت رقابت قیمتی با محصولات پر تقاضای داخلی را داشته باشند."

اظهارات این نماینده مجلس در حالی است که به فرض ازسرگیری واردات خودرو، بسیار بعید است محصولات وارداتی در آینده از قیمتی پایین و قابل رقابت با خودروهای پر فروش داخلی برخوردار باشند. مجلسی ها انتظار دارند خودرویی که وارد کشور می شود، ضمن ایمنی و کیفیت مناسب، قیمت بالایی نیز نداشته باشد تا با محصولات پرتیراژ و پر فروشی مانند تیبا و پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ وارد رقابت شود. اگرچه اصل این هدفگذاری (رقابتی شدن بازار خودرو ایران) صحیح است، اما با توجه به موانع مختلف، عملیاتی شدن آن از ناحیه واردات خودرو (با شرایط فعلی) دور از انتظار خواهد بود. نخستین مانع، وضع تعرفه های بالا برای واردات خودرو به کشور است که نقش مهمی در گران از آب درآمدن خودروهای وارداتی داشته و خواهد داشت. در حال حاضر کف تعرفه واردات خودرو به کشور ۵۵ درصد و سقف آن نیز ۹۵ درصد لحاظ شده است، بنابراین یک خودرو خارجی در همان بدو ورود به کشور حداقل ۵۵ درصد افزایش قیمت را به خود خواهد دید. با این حساب، اگر قرار است اثرگذاری ازسرگیری واردات خودرو بر رقابتی شدن بازار و افزایش دسترسی عموم به آنها، ملموس باشد، باید همین ابتدای کار تعرفه ها را پایین آورد. در کنار مسئله تعرفه، رشد نرخ ارز نیز عاملی دیگر برای گران از آب درآمدن خودروهای وارداتی به کشور است. با در نظر گرفتن نرخ نسبی ارز (۲۵ هزار تومان)، قیمت خام یک خودروی خارجی ۱۰ هزار دلاری، ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود. با احتساب تعرفه حداقل ۵۵ درصدی، قیمت خودرو موردنظر بسیار بالاتر از اینها از آب در می آید و تازه این منهای درنظر گرفتن سود واردکنندگان و سایر مالیات ها و هزینه ها است. بنابراین واردات خودروهایی با سطح کیفی و ایمنی بالا که از حیث قیمت بتوانند با محصولات داخلی رقابت کرده و عمم شهروندان نیز به آنها دسترسی داشته باشند، با شرایط فعلی تعرفه و نرخ ارز، به نظر شدنی نیست. البته شاید بتوان خودروهایی کمتر از ۱۰ هزار دلار را نیز وارد کشور کرد، اما اولا با وجود تعرفه و نرخ فعلی ارز، آنها نیز چندان ارزان از آب در نمی آیند و ثانیا شاید از سطح کیفی و ایمنی درخشانی برخوردار نباشند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین