پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-4:43 شمسی /5/2/2024 4:43:44 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:21531
  • زمان انتشار:شنبه 8 آذر 1399-9:35

به دنبال انتشار مطلبی درباره خودروی ایرانی "تارا" و مقایسه آن با پژو ۳۰۱، برخی از کارشناسان صنعت خودرو و مهندسان در تماس با "خودرونامه" ابعاد فنی این خودرو را تشریح کردند.
درباره تارا

به گزارش "خودرونامه"، تارا خودرویی کاملا ایرانی بوده که به دست متخصصان صنعت خودرو کشور با الهام از پژو ۳۰۱ بازطراحی شده و هیچ شباهت فنی و ظاهری با این خودرو ندارد.

بر اساس اطلاعاتی که بدست "خودرونامه" رسیده، ايران خودرو با تغييرات وسيعي كه بر پلتفرم ۳۰۱ ايجاد كرده است، عملا پلتفرم را به صورت ملي درآورده و محصول "تارا" ارتباطي به اجزاي پلتفرمي پژو در خودروي ۳۰۱ ندارد.

همچنین طراحی بدنه "تارا" به گونه‌ایست که هیچ نوع شباهتی با پژو ۳۰۱ نداشته و به عنوان‌ محصول ملی ایران خودرو با برند این شرکت راهی بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.

آنگونه که برخی حقوقدانان قراردادهای بین‌المللی به "خودرونامه" گفته‌اند در تولید خودرو تارا تمام ابعاد حقوقی مدنظر قرار گرفته و جای هیچ شبهه و شکایتی برای خودروسازان فرانسوی باقی نگذاشته است.

بر اساس این گزارش، صنعت خودرو کشور به این بلوغ رسیده که حقوق بین‌الملل را بخوبی بشناسد و از این‌ ناحیه آسیب نبیند.

بر اساس آنچه که گفته شد "تارا"، خودرویی کاملا ایرانی محسوب می‌شود که در شرایط تحریم با سرمایه‌گذاری ایران خودرو و با استفاده از توان‌ فنی و مهندسی خودروسازان داخلی آماده تولید انبوه شده است.

با وجود نگرانی خودروسازان
احیای واردات خودرو تهدید نیست
این روزها که با توجه به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، صحبت از بازگشت احتمالی این کشور به توافق هسته ای و برجام و لغو تحریم ها علیه ایران است، نگرانی هایی از سوی تولیدکنندگان داخلی به ویژه خودروسازان بابت ازسرگیری واردات ایجاد شده است. نگرانی خودروسازان و البته قطعه سازان این است که با لغو ممنوعیت واردات خودرو، بازار خودروهای داخلی تحت تاثیر قرار گرفته و سفره آنها کوچک خواهد شد. این در حالی است که اولا ازسرگیری واردات خودرو حداقل در کوتاه مدت محتمل نیست و ثانیا اگر این اتفاق نیز رخ بدهد، آسیبی به بازار خودروهای تولید داخل وارد نخواهد کرد.
واردات خودرو به کشور از اواخر خرداد ۹۷ و در راستای مدیریت منابع ارزی ممنوع شد. حالا اما با توجه به طرح خودرویی مجلس شورای اسلامی، زمزمه هایی مبنی بر لغو این ممنوعیت به گوش می رسد و این موضوع چندان باب میل خودروسازان و قطعه سازان کشور نیست. با این حال اما واردکنندگان چندان به کارایی این طرح امید نداشته و معتقدند احیای واردات خودرو نیازمند راهکارها و قوانین بهتر و محکم تری است. نکته دیگر اینجاست که حتی اگر واردات خودرو به کشور احیا نیز شود، بعید است رقم بالایی را در بر بگیرد، بنابراین تهدیدی برای خودروهای داخلی به حساب نمی آید. در واقع واردکنندگان امید ندارند که با لغو ممنوعیت، چیزی بیش از ۱۰ الی ۱۵ هزار خودرو در سال بتوانند وارد کنند. این رقم در مقایسه با تولید احتمالا یک میلیون دستگاهی خودروهای داخلی در سال آینده، چیزی بیش از یک و نیم درصد نیست.
از اینها گذشته، با توجه به رشد شدید نرخ ارز و وجود تعرفه همچنان بالا، قیمت خودروهای وارداتی (در صورت آزادی واردات) بسیار بالا آز آب در می آید، به نحوی که تهدیدی برای بازار بیشتر خودروهای داخلی نخواهد بود. البته ممکن است آزادی واردات، قیمتگذاری برخی محصولات جدید خودروسازان مانند تارای ایران خودرو و شاهین سایپا را تحت تاثیر قرار دهد، این در حالی است که خودروهای موردنظر تیراژ چندان بالایی نداشته و سهم شان از کل تولید این دو خودروساز، نسبتا اندک خواهد بود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین