دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-14:26 شمسی /5/6/2024 2:26:24 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:14900
  • زمان انتشار:يکشنبه 22 تير 1399-0:59
طرح فروش مشارکت در ساخت خودروسازان کلید خورد

ویژگی مهم طرح مشارکت در ساخت اما نخست به بازه زمانی طولانی مدت تحویل خودروها و دوم به تخصیص سود مشارکت مربوط می شود، ضمن آنکه جدیدترین محصول خودروسازی کشور نیز در لیست خودروهای قابل عرضه قرار گرفته است. 
فروش از نو، رانت از نو
به گزارش خودرونامه، با گذشت حدود یک ماه از پایان قرعه کشی طرح های فروش خودرو، طرح جدید فروش خودروسازان در قالب مشارکت در ساخت نیز کلید خورد. استارت این طرح را ایران خودرو از چهارشنبه هفته گذشته زد و سایپا هم قرار است طی هفته جاری طرح خود را اجرا کند. هرچند هنوز جزئیات فروش جدید سایپا اعلام نشده، با این حال به نظر می رسد این خودروساز نیز مانند ایران خودرو به دنبال اجرای طرح مشارکت در ساخت است. مشخص نیست فروش جدید با توجه به سیاست داخلی ایران خودرو و سایپا انجام می شود یا وزارت صنعت،معدن و تجارت پشت این ماجرا است. در دو طرح فروش فوق العاده و پیش فروشی که ایران خودرو و سایپا در خرداد انجام دادند، نقش وزارت صنعت،معدن و تجارت کاملا مشهود بود و این موضوع را می توان از مصاحبه های پی در پی مسوولان این وزارتخانه در دفاع از طرح های فروش متوجه شد. حالا اما با وجود آغاز فروش جدید خودروسازان در قالب مشارکت در ساخت، مسوولان وزارت صمت واکنش خاصی به آن نشان نداده اند. این البته در حالی است که فروش جدید نیز قطعا با مجوز وزارت صمت کلید خورده و مانند فروش های خرداد، برندگان این طرح هم از طریق قرعه کشی مشخص خواهند شد. 
ویژگی مهم طرح مشارکت در ساخت اما نخست به بازه زمانی طولانی مدت تحویل خودروها و دوم به تخصیص سود مشارکت مربوط می شود، ضمن آنکه جدیدترین محصول خودروسازی کشور نیز در لیست خودروهای قابل عرضه قرار گرفته است. بنابر اعلام ایران خودرو، بازه زمانی تحویل خودروها در مرحله جدید فروش، بین 12 تا 24 ماه است و احتمالا سایپایی ها نیز همین بازه زمانی را برای تحویل محصولات خود در نظر خواهند گرفت. دلیل اینکه چرا بازه زمانی تحویل اینقدر طولانی لحاظ شده، آن است که در طرح فروش مشارکت در ساخت، خودروسازان عملا از سرمایه متقاضیان برای تولید در درازمدت استفاده می کنند. به عبارت بهتر، پولی که ثبت نام کنندگان به عنوان پیش پرداخت به حساب خودروسازان واریز می کنند، حکم نقدینگی برای تولید را دارد و ایران خودرو و سایپا با استفاده از واریزی متقاضیان، بخشی از نیاز مالی خود را تامین و یک تا دو سال دیگر خودروها را تحویل می دهند. از آن سو اما متقاضیان نیز بابت یک تا دو سالی که پول شان در حساب خودروسازان می خوابد، سود مشارکت شش تا 9 درصدی دریافت خواهند کرد، حال آنکه در طرح های فروش خرداد، سودی در کار نبود. اجرای طرح فروش به واسطه مشارکت در ساخت اما در حالی است که در این طرح، قیمت خودروها در زمان تحویل، به روز خواهد بود. طبعا اگر شرایط اقتصادی کشور تا دو سال آینده با همین فرمان پیش برود و قیمتگذاری دستوری نیز ادامه داشته باشد، خودروهای ثبت نامی در طرح مشارکت در ساخت، حالت سرمایه ای خود را خفظ خواهند کرد. تداوم قیمتگذاری دستوری در کنار التهابات اقتصادی، معنایش ادامه داستان حاشیه بازار خودرو (اختلاف زیاد بین قیمت کارخانه و بازار خودروها) است، بنابراین برندگان فروش جدید خودروسازان نیز با وجود معطلی یک تا دو ساله، از رانت بازار بهره خواهند برد.

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین