يکشنبه 30 ارديبهشت 1403-5:26 شمسی /5/19/2024 5:26:28 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:64497
  • زمان انتشار:دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-7:0
بالاخره پای خودروهای برقی به ایران باز شد

از زمان روی کار آمدن عباس علی‌آبادی بر مسند وزارت صنعت، معدن و تجارت، یکی از اهداف این وزارتخانه واردات و تولید خودروهای برقی اعلام شد؛ حتی سیاستگذار برای اینکه نشان دهد در وعده‌های خود جدیت دارد سقف قیمتی خودروهای برقی را نیز حذف کرد تا این خودروها با هر قیمتی وارد کشور شود.
آغاز اولین دور عرضه خودروهای برقی

از سوی دیگر نیز با تعدیل تعرفه تلاش کرد واردات را تسهیل کند که در همین رابطه سود بازرگانی واردات این خودروها یک تا ۲۶درصد در نظر گرفته شده است.
در تکمیل این اقدامات وزیر صمت حتی وعده واردات ۱۰۰هزار تاکسی برقی تا پایان سال‌۱۴۰۲ را داد و اعلام کرد که ارز مورد نیاز واردات نیز تامین شده است اما در نهایت باوجود تمام این اظهارات و سیاستگذاری‌ها، وعده‌های صمت محقق نشد.
با شروع سال جدید اعلام شد که امسال وزارت صمت با جدیت بیشتری نسبت به تامین خودروهای برقی اقدام خواهد کرد. بر همین مبنا هم مهدی ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت ضمن اشاره به اینکه نیمی از متقاضیان خرید خودروهای وارداتی که اسفند سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده بودند، همچنان خودروی مدنظر خود را انتخاب نکرده‌اند، اعلام کرد که در کنار سامانه عرضه خودروهای وارداتی، سامانه‌ای مجزا برای فروش خودروهای برقی وارداتی در نظر گرفته‌ایم و در اردیبهشت‌۱۴۰۳ برای اولین‌بار، فروش این دسته از خودروها را آغاز می‌کنیم که شرایط خرید به مراتب راحت‌تری را از خودروهای وارداتی دیگر دارند.
او همچنین در اظهارنظر دیگری بیان کرد که تا وقتی سامانه عرضه خودروهای برقی در ایران آماده شود، خودروهای برقی در همان سامانه اصلی عرضه خواهند شد. بنابراین در اولین عرضه خودروهای وارداتی در سال جاری، خودروهای برقی نیز عرضه می‌شوند. بر همین اساس در حال حاضر نزدیک به ۵۵۰۰خودروی برقی وارد شده که از روز یکشنبه عرضه شده است.

آغاز اولین دور عرضه خودروهای برقی
در همین رابطه پیگیری‌های «جهان‌صنعت» نشان می‌دهد که برای اولین بار وعده وزارت صمت محقق و در روز یکشنبه سامانه یکپارچه به منظور عرضه خودروهای برقی وارداتی بازگشایی شد! برهمین مبنا هم نخستین مرحله ثبت‌نام خودروهای برقی، از دیروز و از طریق سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی، به نشانی saleauto.ir آغاز شده است و به مدت دو روز نیز ادامه دارد.

در این مرحله از فروش خودروی برقی وارداتی، هیچ‌گونه ثبت‌نام جدیدی انجام نشده و فقط آن ‌دسته از منتخبان سامانه یکپارچه که در اسفندماه‌۱۴۰۱ نسبت به پیش‌ثبت‌نام اولیه اقدام کرده بودند، امکان انتخاب یکی از چهار خودروی عرضه‌شده را دارند که دو مدل از آنها، خودروهای برقی هستند.

در این دور دو خودروی برقی شامل هیوندای برقی (واردشده توسط معین‌خودرو) و خودروی برقی وارداتی توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو، یک خودروی هیبریدی (لاماری) و یک خودروی نیسان سانی (واردشده توسط معین‌خودرو) عرضه شده است. در این راستا، مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو با بیان اینکه از عصر دیروز یکشنبه اولین دور عرضه خودروهای وارداتی آغاز شده است، به «جهان‌صنعت» گفت: در این دور مقرر شد چهار خودروی واردشده که دونوع از آنها برقی است، از طریق سامانه یکپارچه عرضه شود. در این دور از عرضه صرفا متقاضیان دور اول که در اسفند ماه سال‌۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده بودند می‌توانند خودرو انتخاب کنند.

او با اشاره به اینکه این دور از عرضه خودروهای وارداتی مختص ثبت‌نامی‌های اسفند‌۱۴۰۱ است و ثبت‌نام جدیدی صورت نمی‌گیرد، افزود: در این مرحله از فروش خودروهای وارداتی شاهد عرضه خودروهای برقی نیز هستیم که برای اولین‌بار صورت می‌گیرد. در این مرحله صرفا متقاضیان مرحله اول ثبت‌نام‌ خودروهای وارداتی که اسفند ماه سال‌۱۴۰۱ با بلوکه کردن وجه ۵٠٠میلیون تومانی در حساب وکالتی خود اقدام به ثبت‌نام کرده و نوبت‌دهی شده بودند، امکان ثبت درخواست یک خودرو از چهار خودروی عرضه‌شده وجود خواهد داشت.
تقدسی با اشاره به مهلت انتخاب خودرو از سوی متقاضیان تاکید کرد: سامانه از عصر دیروز یکشنبه‌ بازگشایی شده و متقاضیان تا پایان روز سه‌شنبه (۱۸اردیبهشت‌ماه) فرصت دارند از بین چهار خودروی واردشده که دو مدل از آنها برقی است، یک محصول را انتخاب کنند.
بر این اساس، بالاخره بعد از ۲سال از آزادسازی واردات خودرو یکی از وعده‌های وزارت صمت محقق شد؛ البته این تحقق وعده صرفا در مورد روز عرضه خودروهای وارداتی است؛ یعنی بالاخره بعد از ۲سال یکی از صحبت‌های مسوولان وزارت صمت عملیاتی شده است!
البته با توجه به عقب‌ماندگی‌های زیادی که در حوزه واردات خودرو وجود دارد باید همچنان منتظر ماند و دید مسوولان وزارت صمت در مورد زمان و وضعیت تحویل این خودروها به متقاضیان چگونه عمل می‌کنند. اینکه صرفا ثبت‌نام کنند و متقاضی هم صرف خودرو انتخاب کند نمی‌تواند تغییری در اوضاع ایجاد کند، بلکه نحوه و زمان تحویل خودروها از باقی موارد مهم‌تر است.
متقاضیانی که در این دور می‌توانند خودرو انتخاب کنند بیش از ۱۴ ماه است که منتظر تحویل خودرو هستند. با این حال همچنان نیمی از ثبت‌نامی‌ها یعنی حدود ۱۵هزار نفر حتی موفق به انتخاب خودرو هم نشده‌اند؛ اگر وزارت صمت به این مساله واقف باشد و حقوق مصرف‌کننده را محترم شمارد، باید با اولویت نسبت به تحویل خودرو به این متقاضیان اقدام کند.

واگذاری ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی تا سه‌ماه آینده
علاوه‌بر بازگشایی سامانه یکپارچه، حسن کریمی‌سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت نیز با اعلام این وعده که تا ۳ماه آینده ۸ تا ۱۰هزار خودروی برقی واگذار می‌شود، اظهار کرده بود که در حال حاضر ۲۵۰۰خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه‌ماه آینده ۸ تا ۱۰هزار خودروهای برقی که بخشی از آنها در حال حمل و ترخیص است در معرض واگذاری قرار می‌گیرد. وی گفته بود که مجموع خودروهای سواری که تا سه‌ماه آینده به بازار عرضه می‌شود بین ۸ تا ۱۰هزار خودرو است که به دنبال ایجاد شرایط تحویل آن به ناوگان عمومی هستیم.

خودروی برقی نسبت به خودروی بنزینی حدود سالانه ۸ تا ۱۰هزار لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌کند زیرا برق را می‌توان از منابع تجدید‌پذیر به دست آورد ولی نمی‌توان بنزین را از منابع دیگر تامین کرد. اگر قرار باشد با سوخت‌های فسیلی برق تولید کنیم می‌توانیم منشأ آلودگی را به خارج از شهرها ببریم و دیگر تاکسی‌ها در شهر تولید آلودگی نمی‌کنند. در اینجا باید به رانندگان تاکسی یارانه و کمک ارائه کنیم و بخشی از سودی که دولت ناشی از صرفه‌جویی به دست می‌آید را به شکل بلاعوض به رانندگان تاکسی بدهد.
کریمی‌سنجری معتقد است که وزارت صمت همیشه به دنبال فرهنگسازی و نهادینه کردن این امر است ولی وقتی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی را به خودروی برقی مجهز کنیم نیازمند توسعه ایستگاه‌های شارژ هستیم. اگر شرایط شارژ فراهم باشد مردم ما علاقه‌مند هستند خودروی برقی سوار شوند. عده‌ای از مردم علاقه دارند خودروی وارداتی بخرند ولی می‌توانیم این کار را با خودروی برقی انجام دهیم. بخش مهمی از خودروی برقی باید تامین‌کننده حمل‌و‌نقل عمومی باشد و بخشی از آن باید به مردم اختصاص یابد.

چگونگی شارژ خودروهای برقی
از سوی دیگر، یکی از نکات اصلی در استفاده از خودروهای برقی نحوه شارژ این خودروهاست که مورد انتقادات زیادی مبنی بر نداشتن زیرساخت و ظرفیت قرار گرفته است اما به هر حال دولت اهمیتی به مسائل کارشناسی نمی‌دهد و تا به امروز پاسخ درخوری به انتقادات نداده است.
مصطفی رجبی‌مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر در این خصوص می‌گوید: هشت نقطه در تهران و سایر مناطق کشور درنظر گرفته شده که در صورت جانمایی و تعبیه ایستگاه‌های موردنظر، قطعا وزارت نیرو همکاری لازم را برای تامین برق آنها خواهد داشت. وی با بیان اینکه تعرفه شارژ خودروهای برقی همانند تعرفه مشترکان تجاری و با نرخ کیلوواتی ۵۴۷تومان محاسبه می‌شود، افزود: برنامه‌ریزی برای توسعه این خودروها که حدود ۸۰هزار خودرو اعم از عمومی و سواری را در بر می‌گیرد، برای میان‌مدت انجام شده که از این تعداد نیز در کوتاه‌مدت درخواست‌هایی برای ایجاد ایستگاه شارژ ۱۰هزار خودرو ارائه شده که نیاز به هشت‌مگاوات برق دارد که قابل تامین است.
وی افزود: وزارت صمت برای میان‌مدت لازم است محل ایستگاه‌های شارژ را ارائه کند و در برآورد انجام‌شده با افزایش تعداد خودروها این میزان تا ۴۰مگاوات نیز قابل افزایش است.
به گفته رجبی‌مشهدی، در این طرح ملاحظات تامین برق اکثر مردم که خودروی برقی نداشته، اما باید برق پایدار داشته باشند، در نظر گرفته شده تا ایستگاه‌های شارژ خودروهای برق معمولا در ساعت‌هایی غیر‌اوج بار شارژ کنند.

یارانه خودروهای برقی در ایران
در این بین باید اشاره کرد که این خودروها نیز به نوعی یارانه می‌گیرند؛ آنطور که مجید جلیلی رییس گروه پژوهش فناوری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی آبان ماه پارسال گفته بود، در کشور ما به طور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود ۱۶هزار و ۵۰۰کیلومتر است. در صورتی که هر خودروی برقی در هر کیلومتر ۲۰۰وات برق مصرف کند، براساس تعرفه برق خانگی، سالانه هزینه آن ۱۵میلیون تومان می‌شود که از این مبلغ ۵/۴میلیون تومان باید توسط مصرف‌کننده پرداخت شود و بقیه یارانه را دولت می‌پردازد.

منبع: روزنامه جهان صنعت


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین