جمعه 14 ارديبهشت 1403-19:13 شمسی /5/3/2024 7:13:23 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:12680
  • زمان انتشار:سه شنبه 20 خرداد 1399-0:51
قرارگاه خاتم الانبیا هم به داخلی سازی ورود کرد

ورود نظامیان به پروسه داخلی سازی قطعات پیش تر نگرانی هایی را برای قطعه سازان مبنی بر ایجاد رقیب، پدید آورده بود و گویا این چالش همچنان نیز برقرار است. قطعه سازان در واقع بیم آن را دارند که نهادهای نظامی در صنعت قطعه ماندگار و در آینده در قامت رقیب آنها ظاهر شوند. البته سال گذشته وزیر دفاع رسما اعلام کرد حضور این نهاد در پروسه داخلی سازی قطعات، ماموریتی بوده و دائم نخواهد بود. 
حضور نظامی در قلمرو قطعه سازان
خودرونامه: در ادامه سریال توافقات و همکاری های وزارت صنعت،معدن و تجارت و نهادهای نظامی، این بار قرارگاه خاتم الانبیا وارد میدان شد تا در حوزه های مختلف از جمله تعمیق داخلی سازی، دست صنایع کشور (از جمله به احتمال زیاد خودروسازی) را بگیرد. در جلسه مشترک بین حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت با سردار سعید محمد اسلامی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء، قرار شد این دو نهاد همکاری هایی را درباره 10 رشته اولویت‌دار به منظور تعمیق ساخت داخل، کاهش ارزبری و استفاده از فناوری‌های نو آغاز کنند. هرچند در خبر منتشره به جزئیات توافق و اینکه چه صنایعی قرار است مبنای همکاری وزارت صمت و قرارگاه خاتم الانبیا باشد، اشاره ای نشده، با این حال به احتمال فراوان "خودروسازی" جزو آنها خواهد بود. طی حدودا 22 ماهی که از تحریم خودروسازی ایران می گذرد، چندین مذاکره میان وزارت صمت و خودروسازان با نهادهای نظامی انجام و توافقاتی نیز بر سر داخلی سازی قطعات حاصل شده است. تحریم در این مدت سبب شده واردات بسیاری از قطعات به ویژه آنها که دارای فناوری پیشرفته هستند (از جمله ترمز ضدقفل، کیسه هوا، توربو شارژ و ECU) مختل شود و در نتیجه، تولید افت کند. همچنین ظهور دوباره پدیده خودروهای ناقص نیز ریشه در همین ماجرا به خصوص مختل شدن تامین قطعات موردنظر دارد. از همین رو وزارت صمت طی سال گذشته که رضا رحمانی سکان آن را در اختیار داشت و حالا که مدرس خیابانی سرپرست این وزارتخانه است، به سراغ نهادهای نظامی رفت تا از توان فنی آنها برای داخلی سازی قطعات استفاده کند. پیش تر توافقاتی میان وزارت صمت و خودروسازان با وزارت دفاع برای داخلی سازی قطعات انجام شده و اخیرا نیز هوا و فضای سپاه قول کمک به صنعت خودرو در راستای داخلی سازی قطعات را داده است. حالا قرارگاه خاتم الانبیا هم به جمع شرکای نظامی خودروسازان اضافه شده تا شاید به مدد دانش فنی آنها، وابستگی به قطعات خارجی کم شود و داخلی سازی بالا برود و خروج ارز کمتری نیز صورت بگیرد. اینکه چرا وزارت صمت برای داخلی سازی قطعات دست به دامان نهادهای نظامی شده، ریشه در دانش فنی و فناوری است که گفته می شود در این نهادها وجود دارد. به عنوان مثال، فعالیت های نظامی در عرصه ساخت موشک و ماهواره، وزارت صمت و احتمالا برخی مدیران خودروسازی را مجاب کرده که برای ساخت قطعات دارای تکنولوژی بالا (مثلا کیسه هوا و ECU) از آنها کمک بخواهند. اتفاقا هم مسوولان وزارت دفاع و هم هوا و فضای سپاه پیش تر بر این توان فنی و امکان به اشتراک گذشتن آنها با خودروسازان صحه گذاشته و تاکید کرده اند که به توصیه رهبری، صنعت خودرو را در عرصه داخلی سازی کمک خواهند کرد.
ورود نظامیان به پروسه داخلی سازی قطعات اما پیش تر نگرانی هایی را برای قطعه سازان مبنی بر ایجاد رقیب، پدید آورده بود و گویا این چالش همچنان نیز برقرار است. قطعه سازان در واقع بیم آن را دارند که نهادهای نظامی در صنعت قطعه ماندگار و در آینده در قامت رقیب آنها ظاهر شوند. البته سال گذشته وزیر دفاع رسما اعلام کرد حضور این نهاد در پروسه داخلی سازی قطعات، ماموریتی بوده و دائم نخواهد بود. این گفته وی، تا حدی خیال قطعه سازان را بابت از دست نرفتن قلمروشان راحت کرد، با این حال توافقات اخیر با دیگر نهادهای نظامی، احتمالا دوباره آنها را بابت کم شدن دایره انحصارشان نگران کرده است. هرچه هست، آنچه فعلا (برای وزارت صمت و خودروسازان) در درجه نخست اهمیت قرار دارد، تامین قطعات و بهبود اوضاع تولید است، حتی اگر قلمرو قطعه سازان به خطر بیفتد. قطعه سازان البته سال های سال فرصت داشته اند تا با سرمایه گذاری، سطح کمی و کیفی خود را بالا برده و با فناوری و تکنولوژی روز آشنا شوند، با این حال بخشی از این فرصت ها را از دست داده و حالا باید نظاره گر حضور نهادهای نظامی در عرصه داخلی سازی باشند. باید منتظر ماند و دید حضور نظامیان در صنایع خودرو و قطعه همان طور که وزیر دفاع گفته، ماموریتی است، یا آنها به رقبای قطعه سازان تبدیل خواهند شد؟  

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین