شنبه 15 ارديبهشت 1403-19:29 شمسی /5/4/2024 7:29:03 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:10327
  • زمان انتشار:جمعه 22 فروردين 1399-9:3
ویتارا و سراتو رفتند، کوئیک آر آمد

خودروسازان کشور طی سال گذشته چند محصول خود را به دلیل نبود قطعات، از دست دادند، هرچند در عوض، قرار است خودروهای جدیدی به خطوط تولیدشان اضافه شود.
حذف و اضافه خودرو در 98

به گزارش خودرونام بررسی لیست خودروهای تولیدی در سال 98، نشان می دهد سوزوکی گرندویتار، کیا سراتو، ریچ (وانت)، آریو و چانگان از جمع محصولات خودروسازان کشور حذف شده اند، که البته دو مورد آخر امکان بازگشت شان به خطوط تولید وجود دارد. از آن سو البته کوئیک مدل آر نیز میهمان جدید خودروسازی ایران در سال گذشته بود و امسال هم خودروهای جدیدی از جمله شاهین سایپا و دنا اتوماتیک ایران خودرو به میهمانی جاده مخصوص خواهند آمد.

سوزوکی گرندویتارا: شاسی بلند مونتاژی ایران خودرو سرانجام نتوانست در مقابل تحریم ها دوام بیاورد و سال گذشته از جمع آبی های جاده مخصوص جدا شد. این محصول ژاپنی در سایت خراسان ایران خودرو مونتاژ می شد، اما با توجه به تحریم خودروسازی کشور، ارسال قطعات آن از ژاپن به ایران متوقف و میهمانی ویتارا در خراسان پایان یافت. طبق آمار منتشره، ایران خودرو در سال گذشته تنها 120 دستگاه سوزوکی ویتارا را مونتاژ کرده است. هیچ بعید نیست با لغو تحریم ها، ایران خودرو بار دیگر میزبان برندهایی از سوزوکی باشد.

کیاسراتو: سایپایی ها نیز مانند ایران خودرو به دلیل تحریم ها، قربانی دادند. بررسی آمار تولید دومین خودروساز بزرگ ایران نشان می دهد مونتاژ کیاسراتو در این شرکت موتوقف شده است. کیاموتورز کره جزو تحریم کنندگان خودروسازی ایران بود که از ارسال قطعات سراتو به سایپا امتناع کرد و در نتیجه مونتاژ آن متوقف شد. طبق آمار منتشره، طی سال گذشته در مجموع سه هزار و 670 دستگاه سراتو در سایپا به مونتاژ رسید.

آریو: محصولات چینی سایپا سال پر نوسانی را پشت سر گذاشتند و گاهی با توقف و گاهی با از سرگیری تولید مواجه شدند. اگر آمار تولید در آخرین ماه سال گذشته را ملاک قرار دهیم، آریو از جمع سایپایی ها جدا شده است. این محصول در اسفند 98 هیچ تولیدی نداشته که این موضوع می تواند به معنای توقف تولیدش (حداقل تا زمان برقراری تحریم ها) باشد. از آن سو اما با توجه به حذف و اضافه آریو طی سال گذشته، این امکان هم وجود دارد که خودرو چینی سایپا دوباره به جمع نارنجی های جاده مخصوص برگردد.طبق آمار ارائه شده از سوی سایپا به بورس، آریو در سال گذشته تیراژی 648 دستگاهی داشته است.

چانگان: مشابه اتفاقی که برای آریو در سال گذشته رخ داد، در طالع دیگر خودرو چینی سایپا نیز نوشته شد. چانگان نیز در اسفند ماه هیچ تولیدی نداشته و بنابراین ممکن است به طور کامل از لیست محصولات دومین خودروساز بزرگ ایران حذف شده باشد. این در حالی است که مانند آریو، امکان بازگشت چانگان هم به خطوط تولید سایپا وجود دارد. آمارها نشان می دهد سایپا در سال گذشته پنج هزار و 62 دستگاه از این محصول چینی را مونتاژ کرده است.

وانت ریچ: اما یک وانت نیز در سال گذشته از خطوط تولید خودروسازان کنار رفت. طبق آمار پارس خودرو، وانت ریچ این شرکت از خطوط تولید حذف شده است. پارس خودرویی ها طی سال گذشته تنها سه دستگاه از این محصول را مونتاژ کرده اند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین