دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-23:46 شمسی /4/29/2024 11:46:27 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:63277
  • زمان انتشار:شنبه 25 فروردين 1403-16:35
چانگان و سینوگلد مجوز حضور در ناوگان تاکسیرانی را نگرفتند

خودروهای وارداتی سایپا در قالب تاکسی های برقی، از کمیته فنی خودروهای برقی، نمره قبولی نگرفتند و تایید نشدند و حالا این شرکت احتمالا مجبور خواهد شد خودروهای وارد شده را در قالب مدل های شخصی (غیر تاکسی) بفروشد.
مردودی تاکسی های برقی سایپا در کمیته فنی

به گزارش خبرنگار خودرونامه، سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور، پس از تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر توسعه خودروهای برقی، واردات این مدل خودروها را در دستور کار قرار داد.

با توجه به اینکه سیاست وزارت صمت در عرصه خودروهای برقی، اولویت ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص بخش تاکسیرانی در جذب مدل های برقی است، واردکنندگان از ماه ها قبل سراغ واردات مدل های برقی در قالب تاکسی رفتند. مقصد اصلی بیشتر آنها نیز چین بود و هست، به نحوی که گفته می شود تقریبا تمام خودروهای برقی وارد شده به کشور در قالب تاکسی، چینی هستند.

در سال گذشته، بیشتر شرکت های خودروساز به الزام وزارت صمت از حداقل یک خودروی برقی وارداتی رونمایی کردند و در این بین، تاکسی های برقی نیز به چشم می آمد.

سایپا نیز با ورود به این عرصه، سراغ چینی ها رفت و محصولاتی از دو شرکت چانگان و سینوگلد را وارد کرد. تاکسی های برقی وارداتی سایپا نیز از همین دو شرکت خریداری شده اند. چانگان خودروسازی نام آشنا در ایران به شمار می رود و سایپا در دوره ای همکاری در قالب مونتاژ با این شرکت داشت. همچنین نخستین خودروهای وارداتی به کشور نیز متعلق به این شرکت چینی بودند که توسط سایپا وارد شدند.

سینوگلد اما نامی جدید برای ایرانی هاست، زیرا تا به امروز محصولی از این شرکت در بازار خودرو کشور عرضه نشده است.

این دو مدل خودرو اما در حالی وارد شده اند که گفته می شود کمیته فنی خودروهای برقی وزارت صمت، آنها را برای حضور در ناوگان تاکسیرانی کشور تایید نکرده است. گویا این دو خودرو از نظر کمیته فنی مناسب استفاده در ناوگان تاکسیرانی تشخیص داده نشده اند.

البته گفته می شود رایزنی هایی برای صدور تاییدیه و مجوز حضور خودروهای برقی وارداتی سایپا در تاکسیرانی کشور در حال انجام است و شاید در نهایت مجوز مربوطه صادر شود. اگر این مجوز صادر نشود، سایپا نمی تواند چانگان و سینوگلد وارداتی خود را در قالب تاکسی عرضه کند، بنابراین دو راه پیش روی این شرکت برای فروش خودروهای موردنظر وجود دارد.

نخست اینکه در صورت امکان، به رایزنی با کمیته فنی و تا وقتی موفق به کسب نظر مثبت این کمیته شود، ادامه دهد. راهکار دوم نیز این است که محصولات وارد شده را در قالب خودروهای شخصی عرضه کند. گویا امکان فروش تاکسی های برقی وارداتی، خارج از چارچوب و سامانه موردنظر وزارت صمت وجود ندارد، از همین رو سایپایی ها نمی توانند خودسرانه اقدام به فروش خودروهای وارداتی شان در قالب تاکسی کنند.

از همین رو به نظر می رسد سایپا احتمالا تصمیم می گیرد که چانگان و سینوگلد برقی وارداتی خود را در قالب خودروای شخصی در سامانه عرضه خودروهای وارداتی، بفروشد. البته در صورت انتخاب راهکار دوم، سایپا باید قائده زیر 20 هزار دلاری بودن قیمت خودروهای وارداتی غیر برقی و غیر هیبریدی را رعایت کند، هرچند ظاهرا خودروهای وارد شده در همین قالب قیمتی قرار دارند.

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین