يکشنبه 9 ارديبهشت 1403-3:1 شمسی /4/28/2024 3:01:02 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:63055
  • زمان انتشار:چهارشنبه 16 اسفند 1402-15:27
شرکت نیپکو از گروه خودرو و ساخت قطعات معرفی شد

نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت نور ایستا پلاستیک با حضور مدیران این مجموعه در فرابرس ایران برگزار و صورت‌های مالی، روند سودآوری و مزیت‌های رقابتی این شرکت برای اهالی رسانه و مخاطبان تشریح شد.
«خنور» تولیدکننده انواع کامپوزیت خودرو در راه فرابورس

به گزارش خودرونامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ابتدای این نشست حسین اخوان، مدیرعامل شرکت نور ایستا پلاستیک با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۱۳۷۷ تا سیس شد، گفت: آغاز شروع به کار این مجموعه با تولید قطعه‌ای برای خودرو پژو بود.

اخوان با تأکید بر اینکه این شرکت به لحاظ بین‌المللی فاصله چندانی با شرکت‌های مشابه خود در اروپا و آمریکا از لحاظ فرمولاسیون و قیمت ندارند، ارزش تولیدات خنور را مورد توجه قرار داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه در این مجموعه تولید شد که درصورتی‌که نیاز به واردات این قطعات بود به ارزش حدودی ۶۳ میلیون یورو و معادل ۳.۵ هزار میلیارد تومان، واردات نیاز بود.

مدیرعامل شرکت نور ایستا پلاستیک در ادامه به معرفی زیرمجموعه‌های این شرکت که به نام تجاری نیپکو معروف است، پرداخت و گفت: نیپکو سه شرکت زیرمجموعه دارد؛ پایا پلاست ایرانیان مواد اولیه این مجموعه را تولید می‌کند؛ شرکت تدبیر نیکان قطعات مهندسی خنور را تولید می‌کند و شرکت برنا کامپوزیت ایرانیان نیز دیگر زیرمجموعه نور ایستاست که برای تخفیف‌های مالیاتی خریداری شده است.

وی تاکید کرد: نورایستا پلاستیک سهامدار ۹۳ درصدی هر سه این شرکت‌هاست‌.


کامپوزیت گزینه جایگزین جذاب در بازار خودرو

در ادامه این نشست، محمدعلی اخوان رئیس هیات مدیره نور ایستا پلاستیک با تاکید بر اینکه بحث سبک‌سازی در صنعت خودرو طی سال‌های اخیر موضوع پر اهمیتی در همه دنیاست، گفت: به همین دلیل کامپوزیت‌ها به عنوان یک گزینه جایگزین بسیار جذاب در بازار خودرو هستند.

وی با اشاره به اینکه در مجموعه نیپکو همه روش‌های مرسوم در صنعت کامپوزیت راه‌اندازی شده است، گفت: ظرفیت فعلی تولید این مجموعه ۲ میلیون قطعه است که در حال حاضر ۱ میلیون و ۴۰۰ آن انجام و با برنامه ورود به فرابورس، این ظرفیت تکمیل خواهد شد.


جزئیات ارزش‌گذاری خنور

در بخش دیگری از نشست ویژه معرفی سهام شرکت نور ایستا پلاستیک، فاطمه محمدیان نماینده تامین سرمایه سپهر به عنوان ارزش‌گذار خنور اظهار کرد: روش ارزش‌گذاری با تکیه بر این موضوع بوده که روند فروش شرکت‌های زیرمجموعه ادامه‌دار باشد و پس از شناسایی سود، تقسیم سود ۹۰ درصدی برای شرکت اصلی انجام شود.

به گفته وی مفروضات برای ارزش‌گذاری شرکت‌های زیر مجموعه، نرخ تورم ایران، نرخ تورم آمریکا، نرخ رشد دلار، نرخ دلار و نرخ جهانی دو محصول مصرفی بوده است.

ارزش‌گذار مجموعه نیپکو با اشاره به اینکه برای ارزش‌گذاری نور ایستا پلاستیک از روش‌های تنزیل جریان‌های نقدی و روش‌های نسبی استفاده شده است، گفت: مفروضات ارزش‌گذاری هم برای این شرکت نرخ تورم ایران، نرخ تورم آمریکا، افزایش نرخ دلار سالانه، نرخ دلار مبادله‌ای، نرخ افزایش دستمزد، پلی پروپیلن شیمیایی به صورت دلاری در هر تن، پلی پروپیلن شیمیایی به صورت ریالی در هر تن و گروه محصولات در هر تن در نظر گرفته شده است.

به گفته وی با توجه به محاسبات و مفروضات در نظر گرفته شده در ۵ روش ارزش‌گذاری و تخصیص سهم ۲۰ درصدی به هر روش، ارزش کل سهام خنور ۱۹۰۰ میلیارد تومان و با توجه به یک میلیارد سهام، ارزش هر سهم شرکت برابر با ۱۹۰۰ تومان است.

روند روبه‌رشد سودآوری و فروش نور ایستا پلاستیک

در بخش پایانی این نشست، ایران‌پور مدیر مالی نور ایستا پلاستیک روند سودآوری این شرکت را رو به رشد ارزیابی کرد و گفت: روند فروش هم طی سال‌ها همیشه صعودی بوده و بحث حاشیه سود نیز با توجه به محصولات جدید، رو به افزایش است.


وی در خصوص چرخه تولید این‌گونه توضیح داد: در زنجیره تولید نیپکو، تولید مواد اولیه تا محصول نهایی در مجموعه انجام می‌شود که ریسک تامین مواد اولیه و سایر محصولات را در شرایط تحریم به صفر می‌رساند.

مدیر مالی نور ایستا پلاستیک در پایان اظهار کرد: محصولات نور ایستا رقیب خاصی ندارد و اکثر مشتریان که نیاز به مواد کامپوزیتی دارند، اولین گزینه برای خرید را این مجموعه در نظر می‌گیرند. علاوه بر ایران‌خودرو و سایپا، همه شرکت‌های خودروسازی بزرگ هم با این مجموعه همکاری دارند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین