يکشنبه 9 ارديبهشت 1403-3:14 شمسی /4/28/2024 3:14:19 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62831
  • زمان انتشار:چهارشنبه 25 بهمن 1402-14:20
یادداشتی از جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی

وقتی تعرفه ۲۰۰ یا ۲۵۰درصد است و خودرو ۷۰۰میلیونی را که وارد می‎شود؛ ۲میلیارد و ۳۰۰‌میلیون می‌فروشند، مشخص است که نمی‌خواهند در بازه قیمتی تولیدات خودروسازان خللی ایجاد شود.
چرا تعرفه واردات خودرو سنگین است؟

سوال این این که دلار موردنیاز برای قطعات خودرو از کجا می‌آید؟ همان ارزی است که برای واردات خودرو هم استفاده شود. در زمینه واردات خودرو نیاز نیست دولت در تامین ارز دخالت کند بلکه باید این کار را در اختیار اشخاص و واردکننده‌ها بگذارد. اما مشکل این است دولت می‎خواهد ارز را تامین کند.

پیشنهاد ما برای واردات خودرو کارکرده این بود ارز با منشأ خارجی را در نظر بگیریم. یعنی ارز اشخاصی که خارج کشور هستند یا ارز اشخاصی که در داخل منشأ خارجی دارند، استفاده شود. این انجام می‌شد، مشکل راحت حل می شد؛ ولی دولت نگاهش بر این نیست. نظر دولت این است که خودشان باید ارز را تهیه کنند.

واردات باید به نفع مردم باشد و نفع مردم زمانی اتفاق می‌افتد که دولت تعرفه‌های واردات را کاهش دهد. با پیگیری که وزیر صمت داشتند و پیگیری مجلس قیمت تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبرید کاهش پیدا کرده است. یعنی برقی به یک درصد و هیبرید هم حداکثر ۲۳ تا ۲۴درصد کاهش پیدا کرده، نگاه دولت این است که خودروهای برقی به‌خاطر آلودگی و عدم مصرف بنزین برای کشور بهتر است و تمرکزشان را روی واردات این خودروها گذاشته‌اند. اما در تابستان به شدت درخصوص برق مشکل داریم.

اگر بخواهیم به این سمت برویم و این حجم از خودرو برقی وارد شود، به‌نظر می‌رسد مشکلمان بیشتر می‌شود. با این حال دولت اصرار به واردات خودرو برقی دارد. البته استقبال می‌کنیم به شرط اینکه تعرفه‌اش کم باشد و برق مورد نیاز این خودروها هم تامین بشود. این نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

نقش مافیای خودرو در عدم واردات خودرو مهم است. اگر واردات درست انجام شود و تعرفه‌ها معقول باشد، می‎تواند بازار را تکان دهد. برای مثال یک خودرو ۲۰هزار دلاری با سقف واردات تعریف شده حدود یک‌میلیارد تومان می‌شود؛ اما الان می‌بینیم که خودروهای داخلی در بازار آزاد تقریبا نزدیک به ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان فروخته می‎شوند. وقتی تعرفه درست بسته شود، مردم می‌توانند انتخاب بهتری داشته باشند.

بازهم تاکید می‌کنم ولی وقتی تعرفه ۲۰۰ یا ۲۵۰درصد است و یک خودرو ۷۰۰میلیونی که وارد می‎شود را ۲ میلیارد و ۳۰۰میلیون می‌فروشند، مشخص است نمی‌خواهند به بازه قیمتی تولیدات دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا خللی ایجاد بشود.

منبع: دنیای خودرو


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین