يکشنبه 30 ارديبهشت 1403-10:18 شمسی /5/19/2024 10:18:15 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:61149
  • زمان انتشار:سه شنبه 28 آذر 1402-13:40
با مصوبه دیوان عدالت اداری

با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تصویب نامه‌های هیات وزیران در مورد واردات خودرو توسط بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران ابطال شد.
رانت خودرویی فوتبالیست ها باطل شد

به گزارش خبرنگار خودرونامه، دیوان عدالت اداری، دلیل ابطال این تصویب نامه را "ایجاد تبعیض ناروا بین ورزشکاران" اعلام کرده است.

سال گذشته و شب قبل از بازی با آمریکا در مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر بود که اعلام شد به بازیکنان و کادر فنی تیم ملی فوتبال حواله واردات خودرو اعطا شده است.

بر این اساس، اعضای تیم ملی فوتبال مجوزی خاص برای واردات دریافت کردند و توانستند خودروهایی فراتر از آیین نامه عمومی وارد کنند. گفته شد این حواله ها به عنوان پاداش صعود به جام جهانی به اعضای تیم ملی فوتبال داده شده، حال آنکه حواله ها وقتی اعطا شد که تیم ملی دو بازی در مرحله گروهی انجام داده بود. از طرفی، تیم ملی فوتبال در بازی نخست خود مقابل انگلستان، با نتیجه شش بر دو شکست خورد تا بدترین نتیجه تاریخ فوتبال ایران در ادوار جام جهانی رقم بخورد.

از همین رو برای افکار عمومی سوال بود که چرا باید به اعضای تیم ملی فوتبال با وجود شکست سنگین برابر انگلستان و در حالی که هنوز نتیجه بازی با آمریکا و صعود یا حذف از جام جهانی مشخص نبود، چنین کادوی گرانبهایی داده شود.

اتفاق دیگری که پس از اعطای این حواله ها به اعضای تیم ملی فوتبال رخ داد، این بود که صدای ورزشکاران سایر رشته ها درآمد که چرا چنین امتیازاتی به آنها داده نمی شود؟ این پرسش برای  افکار عمومی نیز ایجاد شد و آنها هم می پرسیدند چرا مثلا به والیبالیست ها یا کشتی گیران چنین هدایایی داده نمی شود و بین آنها و فوتبالیست ها تبعیض وجود دارد؟

مسئله دیگری که در ماجرای اعطای حواله واردات خودرو به اعضای تیم ملی فوتبال وجود داشت، رانت هنگفت این حواله ها بود. گویا حواله ها به شکلی بوده که آنها می توانستند خودروهایی فراتر از قواعد کلی موجود در آیین نامه واردات را وارد کنند. از هیمن رو خودروهای واردایت توسط فوتبالیست ها، منحصر به فرد محسوب می شد و از طرفی با توجه به ممنوعیت چهار ساله واردات، اگر هم شبیه انها در بازار وجود داشت، مدل قدیمی به حساب می آمد. به همین دلیل، خودروهای موردنظر در ارتفاع قیمتی بسیار بلندی قرار گرفتند، تا جایی که قیمت آنها دو تا سه برابر قرارداد برخی بازیکنان با باشگاه هایشان بود.

به عنوان مثال، یکی از بازیکنان تیم ملی در برنامه ای تلویزیونی گفت که یک رنج روور 100 میلیارد تومانی وارد کرده است. ورود چنین خودرویی با قواعد کلی واردات از جمله سقف قیمتی 20 هزار دلاری همخوانی نداشت و مشخص بود حواله های اعطایی به اعضای تیم ملی فوتبال به اصطلاح خاص بوده است.  

بنابراین خودروهایی که فوتبالیست ها وارد کردند، به دلیل تک و منحصر به فرد بودن، در بازار به اصطلاح قیمت نداشتند و به همین دلیل خودرویی مانند رنج روور، 100 میلیارد تومانی شده بود.

حالا اما دیوان عدالت اداری مهر ابطال بر حواله های خودرویی فوتبالیست ها زده است. طبق آخرین اظهارات مسوولان راهور، خودروهای فوتبالیست ها فعلا پلاک نشده اند، بنابراین می توان حکم دیوان عدالت را در مورد آنها اجرا کرد. البته باید منتظر ماند و دید اگر در این مدت خودرویی نیز پلاک شده باشد، تکلیف آن با مصوبه دیوان عدالت چیست؟

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین