دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-9:7 شمسی /4/29/2024 9:07:02 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:53783
  • زمان انتشار:پنجشنبه 19 مرداد 1402-7:57

واردات خودرو زمانی تاثیرگذار است که باتوجه به شرایط اقتصادی کشور مداوم بوده و به‌عنوان یک اصل در سیاست‌های کشور پذیرفته شود.
بابک صدرایی، کارشناس خودرو
شرایط کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو

نه اینکه مانند سال‌های اخیر بنا بر سلیقه متولیان امر، چندین بار با باز و بسته شدن درهای کشور، واردات ممنوع یا آزاد شود و فقط در برهه‌های زمانی کوتاهی واردات داشته باشیم. واردات خودرو اعم از کارکرده و نو زمانی در بازار داخلی موثر خواهد بود که هم پیوستگی داشته باشد و هم به لحاظ کمی، تعداد قابل توجهی خودرو وارد کشور شود.
در حال حاضر، باتوجه به شرایط بازار خودرویی جهان که جریان تولید و عرضه خودروهای صفر کیلومتر در دنیا بسیار محدود شده و متقاضیان خودروهای نو باید بعضا تا چند ماه در انتظار باشند، استقبال از خودروهای کارکرده بسیار رونق یافته و حتی در کشورهای پیشرفته هم این بازار با اقبال بیشتر مواجه شده است. نکته مهمی که باید به آن اشاره شود اینکه زمانی که بنزین و ارز کافی نداریم، چرا دست به واردات خودروی دست دوم می‌زنیم. برای واردات خودروهای کارکرده ارز دولتی وجود ندارد. همچنین آثار تورمی استفاده از ارز شخصی برای واردات خودروهای کارکرده هم وجود دارد. اگر قرار باشد از ارز بازار آزاد برای واردات خودروی کارکرده استفاده کنند، آثار تورمی جدی خواهد داشت. بنابراین واردات خودروی کارکرده یک بازی دو سر باخت است و بهترین کار این است که پرونده واردات خودرو کارکرده کنار گذاشته شود.
با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و همچنین تورم ۵۰ درصد، اینکه فکر کنیم با این راهکارها خودرو ارزان می‌شود یک خیال باطل و شعار تبلیغاتی است. اما مسئله‌ای که مطرح است اینکه به‌خصوص قیمت برخی از خودروهای وارداتی در بازار حتی با همین شرایط اقتصادی هم همخوانی ندارد. مثلا یک خودرو لکسوس ان ایکس ۲۰۱۷ حدود ۱۱ میلیارد تومان است در حالی که اگر شما قیمت ۲۰۲۳ این خودرو را ۴۰ هزار دلار هم در نظر بگیرید قیمت آن با همین دلار امروزی در خارج از کشور ۲ میلیارد تومان است پس چطور ممکن است مدل ۲۰۱۷ آن که در گمرک مانده و بیرون آمده ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومان قیمت بخورد.

منبع: روزنامه کسب وکار


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین