پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403-19:20 شمسی /5/16/2024 7:20:07 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:52754
  • زمان انتشار:يکشنبه 15 مرداد 1402-7:0

روز گذشته اخبار زیادی در بازار منتشر شد که مهم‌ترین خبر را می‌توان شایعه بازگشت خودرو به بورس کالا دانست، موضوعی که مدت‌هاست به دست فراموشی سپرده شده است.
خودرو به بورس کالا می‌رسد؟

به گزارش خودرونامه، روزنامه تعادل نوشت: شاخص کل بورس تهران در اولین روز کاری هفته یعنی شنبه توانست مثبت شود و دوباره به قله دو میلیونی برسد و اگر دخالت یا مصوبه جدید در بازار نباشد احتمالا شاهد رشدهای نسبتا خوبی در این قله باشیم. اکنون اخبار زیادی به بورس مخابره می‌شود که همین موضوعات باعث شده که بازار کمی تکان بخورد.

شایعه افزایش قیمت بنزین در این روزها توانسته روی بازار تاثیرگذار باشد، در اصل سود پالایشگاه‌ها رابطه مستقیمی با کرک اسپرد فرآورده‌ها دارد. دولت نفت را به عنوان خوراک و ماده اولیه به پالایشگاه‌ها به قیمت فوب خلیج فارس همراه تخفیف به فروش می‌رساند و در نهایت بنزین یا گازوئیل را به به عنوان محصول پایانی خریداری می‌کند. حال مابه‌التفاوت این ارقام سود می‌شود. همچنین براساس آمار قیمت بنزین نیز با فرمول سنگاپور به علاوه یک دلار از پالایشگاه حساب می‌شود و دولت با این قیمت تمام شده محصول را خریداری می‌کند؛ یعنی قیمت خوراک یعنی نفت و قیمت محصول پایانی یعنی بنزین با قیمت‌های جهانی محاسبه می‌شود.
تمامی این توضیحات نشان می‌دهد که افزایش قیمت یا کاهش قیمت بنزین نمیتواند به صورت مستقیم روی بازار سرمایه تاثیرگذار باشد اما این افزایش قیمت به صورت روانی میتواند وضعیت بازار را تغییر دهد؛ چراکه برخی تصور می‌کنند که این ارقام پالایشگاه‌ها ریالی است و میتواند وضعیت بازار را تغییر دهد. اما در اینجا یک نکته وجود دارد به گفته برخی از تحلیلگران افزایش قیمت بنزین تا حدودی روی مصرف آن تاثیر میگذارد و مصرف بنزین را کاهش می‌دهد در نتیجه پالایشگاه کمتر محصول میفروشند و سود کمتری دارند. ولی باید توجه داشت که بنزین انرژی مصرفی است و کاهش مصرف آنچنان پدیدار نخواهد شد.

از سوی دیگر قیمت دلار از هفته گذشته روند افزایشی گرفته و از محدوده ۴۸ هزار تومان به محدوده ۵۰ هزارتومانی رسیده است. بسیاری از تکنیکالیست‌ها اعتقاد دارند که صعود این اسکناس امریکایی با شکست مقاومتی مهم همراه بوده و این موضوع می‌تواند نرخ‌های بالاتری را برای دلار بازار آزاد به ارمغان بیاورد.

همانطور که پیش از این گفته شد قیمت دلار بازار سرمایه یک همبستگی دارند و افزایش قیمت دلار میتواند حتی در کوتاه‌مدت وضعیت تالار شیشه‌ای تغییر دهد. بازار سرمایه امسال تغییرات زیادی داشت و حتی خود را برای دلار ۶۰ هزارتومانی نیز آماده کرده بود و اکنون در حال تطبیق دادن خود با دلار ۵۰ هزار تومانی است؛ اما باید دقت داشت که دلار نیمایی روی بازار و صورت مالی‌ها تاثیر واقعی دارد و دلار بازار آزاد به صورت روانی شرایط بازار را برهم میزند.

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود نرخ سود بین بانکی را کاهش داد. نرخ سود بازار بین بانکی در هفته منتهی به ۱۱ مردادماه، با افت ۰.۱ درصدی نسبت به آخرین نرخ هفتگی، به ۲۳.۴۵ درصد رسید.نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۴ مردادماه ۲۳.۵۵ درصد تعیین شده بود. کمترین نرخ این بازار در سه ماه اخیر، حوالی ۲۳.۴ بوده است و با تزریق پول بار دیگر شاهد نزدیک شدن به کف سه ماهه این متغیر هستیم.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که این نرخ به صورت واقعی به روی بازار سهام تاثیر دارد، افزایش و کاهش ناگهانی آن میتواند شرایط سختی را در تالار شیشه‌ای پدید آورد. در نتیجه باید دقت داشت که افزایش این نرخ به صورت روانی نیز جایگاه‌ شاخص‌های بورسی را تغییر دهد.

بازگشت خودرو به بورس کالا
روز گذشته اخبار زیادی در بازار منتشر شد که مهم‌ترین خبر را می‌توان شایعه بازگشت خودرو به بورس کالا دانست، موضوعی که مدت‌هاست به دست فراموشی سپرده شده است. سال گذشته و زمانی که خودرو در بورس کالا عرضه می‌شد، شاهد تغییرات مثبت در بازار خودرو و سودآوری شرکت‌ها بودیم اما شورای رقابت مانع عرضه خودرو شد و علت آن هنوز هم مبهم است.

در زمان عرضه خودرو در بورس کالا شاهد تغییرات مثبتی در بازارها بودیم، حتی بسیاری از فعالان اقتصادی عقیده داشتند که عرضه خودرو در بورس کالا بازی برد-برد است و سرمایه‌گذاران میتوانند شرایط بسیار خوبی را تجربه کنند.

گفته می‌شود پس از جلسه برگزار شده در رابطه با فعالیت بورس کالا مابین ریاست‌جمهوری و وزرای صمت، اقتصاد و نفت، احتمال از سر گرفته شدن عرضه خودرو در بورس کالا بالاست و بعید نیست به زودی شاهد این اتفاق باشیم. برخی فعالان اقتصادی، صحبت‌های امروز علی آبادی، وزیر صمت، مبنی بر حرکت اقتصاد به سمت بازار را نیز تاییدی بر همین موضوع دانسته‌اند. به هرحال این اتفاق اگرچه از هیچ سمت موثق و رسمی تایید نشده اما توانسته امیدی را در بورس تهران زنده کند.

بورس در روزی که گذشت
بر اساس آمار در معاملات اولین روز کاری هفته یعنی شنبه شاخص کل بورس تهران ۱۳۹ هزار و ۳۸۴ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۴۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش ۱۱ هزار و ۸۵۹ واحدی در رقم ۷۱۷ هزار و ۷۷۵ واحدی ایستاد.شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۳۸۸ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۶۴۴ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۲ هزار و ۶۶۲ واحد به سطح ۱۳۱ هزار و ۷۹۰ واحد رسید.

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت شد و ۲۵۲ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد که نسبت به روز سه‌شنبه رشد ۱۲ برابری -معدل هزار و ۱۶۰ درصد- داشته است. در این روز نماد خودرو بیشترین ورود را داشت که ارزش آن ۴۳ میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای غمایه، فاراک، شپنا و خساپا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای وکغدیر، گلدیرا، شلعاب و پی‌پاد اختصاص داشت.

در میان گروه‌ها نیز، گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، پالایشی‌ها و گروه فلزات اساسی بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. بیشترین خروج پول نیز به گروه‌های بیمه و صندوق‌های بازنشستگی، ماشین آلات و تجهیزات و بانک‌ها و موسسات اعتباری تعلق داشت.

بر اساس آمار اکوایران در این روز دو گروه ریالی بازار؛ خودرویی‌ها و بانکی‌ها همراه با گروه پالایشی‌ها یکپارچه سبزپوش شدند. نمادهای فولاد، فملی و شپنا نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل مبین، وپخش و بسویچ از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای خاور، فجهان و آریا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای مارون، توسن و کگهر بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس نیز خساپا بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و شپنا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نیان، عالیس و کتوسعه بیشترین تراکنش را داشتند.ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۰ هزار و ۱۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۰۱ میلیارد تومان بود که ۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۲۷ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۶ هزار و ۱۹۶ میلیارد تومان رسید.

در معاملات روز شنبه نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۱۶۸ میلیارد تومان بود.پس از خودرو، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خگستر و خاور در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نیز سهام خودرو با تعداد ۵۹۱ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۸۷۷ سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد دی و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات شنبه، ۱۲۵ نماد صف خرید داشتند و ۴۰ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۳۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۴۶۲ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز باافزایش ۱۶ درصدی به ۲۵۵ میلیارد تومان رسید.

برچسب ها:

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین