دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-13:1 شمسی /4/29/2024 1:01:51 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:52350
  • زمان انتشار:چهارشنبه 7 تير 1402-14:44
باری و مسافری؛ از سبک تا نیمه‌سنگین و سنگین

در سه‌ماهه نخست امسال حدود ۸۰۰ دستگاه ون تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱۷درصد رشد را نشان می‌دهد.
رشد همه‌ جانبه تولید خودروهای تجاری در بهار ۱۴۰۲

به گزارش خودرونامه به نقل از دنیای خودرو، جدیدترین آمار تولید انواع خودروهای سواری، ون، وانت و همچنین وضعیت تولید انواع خودروهای سنگین منتشر شد. بر این اساس حدود ۳۲۵هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان خرداد تولید شده است. ۲۷۷هزار دستگاه خودرو سواری در این مدت تولید شده که ۸۵.۲ درصد کل تولیدات خودروسازان را تشکیل می‌دهد. این آمار نشان می‌دهد که در مجموع تولید انواع خودروهای تجاری از سبک تا سنگین به ۶۸هزار دستگاه در سه‌ماه نخست سال جاری رسیده است. نگاه‌ به آمار تولید در بخش‌های مختلف اما نشان از آن دارد که در این مدت سهم بخش‌خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۱ درصد بوده و در مقایسه با مدت مشابه قبل و حتی ماه‌های پیش از آن صعودی بوده است؛ روندی که درباره افزایش تولید از سال گذشته آغاز شده بود، در سه‌ماهه نخست امسال نیز با شدت بیشتری تداوم یافته است.

رشد ۲۷درصدی باری‌های سبک خوش‌اقبال در بازار تجاری

در سه ماه نخست سال جاری ۳۶هزار دستگاه وانت در کشور تولید شده است. براساس آمار منتشرشده، این حجم از تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از ۲۷درصد رشد برخوردار بوده است.

وانت‌ها در سنوات گذشته با استقبال بسیاری در بازار داخلی کشور مواجه شدند که مهم‌ترین عامل آن را می‌توان در افزایش بی‌رویه قیمت خودروهای باری سنگین و توسعه محصولات داخلی و گسترش فعالیت‌های آنلاین در کشور ارزیابی کرد. ورود پیکاپ‌ها به خط تولید خودروسازان داخلی و افزایش تقاضا برای این خودروها و تشدید رقابت در این بازار نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث شده تا باری‌های سبک شامل وانت‌ها و پیکاپ‌ها از بازار خوبی برخوردار باشند.

بنابراین رشد ۲۷درصدی در این میان چندان دور از ذهن نیست و حتی می‌توان گفت آینده‌ای روشن‌تر نیز در انتظار این خودروها باشد.

رشد در تولید خودروهای مسافری؛ از ون تا اتوبوس

ازسوی‌دیگر، آمارهایی که به‌تازگی ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده، نشان می‌دهد که در سه‌ماهه نخست امسال حدود ۸۰۰ دستگاه ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱۷درصد رشد را نشان می‌دهد؛ یعنی حجم تولید این خودروها به بیش از دو برابر رسیده است.

این افزایش تولید در بخش‌ ون‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که ناوگان مسافری شهری در تمام استان‌های کشور، بیش از همیشه نیازمند ورود مدل‌های جدید است. در سایر بخش‌های مسافری نیز آمارها نشان‌دهنده آن هستند که در این مدت نزدیک به ۵۸۰ دستگاه مینی‌بوس و اتوبوس نیز تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیان‌گر ۱۶درصد رشد است.

تفاوت این بخش با مسافری‌های سبک اما در آن‌ است که سفارش‌گذاری ازسوی دولت و شهرداری‌ها، مهم‌ترین فاکتور افزایش تولید این خودروهاست. با این حال و با وجود تمام کم‌لطفی‌های دولت این خودروسازان موفق به ثبت رشد ۱۶درصدی تولید شده‌اند، هرچند که رشد تولید در بخش سنگین و نیمه‌سنگین به‌مراتب کمتر از مسافری‌های سبک است.

افزایش تولید خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین

خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین باری هم در دوره مورد بحث، با افزایش تولید همراه بوده‌اند. به نظر می‌رسد تمام تجاری‌سازان کشور در تمام سگمنت‌ها، تلاش خود را به کار گرفته تا بتوانند تولید را افزایش دهند.

براساس آمار جدیدی که از سوی وزارت صمت منتشرشده، در سه‌ماه نخست سال جاری بیش از ۱۰هزار دستگاه انواع خودرو سنگین شامل کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۵درصدی تولید در این حوزه را نشان می‌دهد. این بخش از صنعت خودروهای تجاری، در سال‌های گذشته هم‌پای سایر بخش‌ها، مشکلات بسیاری را تجربه کردند و با افت شدید تولید مواجه شدند. اما در دو سال گذشته به نظر می‌رسید تولید این خودروها دوباره جان تازه‌ای به خود گرفته است.

همچنین واردات مدل‌های کارکرده در کشور، بازار رقابتی را برای این خودروها ایجاد کرد و خودروسازان داخلی به منظور دستیابی به سهم بازار بیشتر، هم‌زمان با رفع حجم وسیعی از مشکلات تولید و انعقاد قراردادهای تازه با شرکای خارجی خود، تولید را افزایش دادند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین