يکشنبه 30 ارديبهشت 1403-7:7 شمسی /5/19/2024 7:07:45 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:5184
  • زمان انتشار:چهارشنبه 9 بهمن 1398-12:34
سعید لیلاز در گفت‌وگو با خودرونامه:

سعید لیلاز گفت: افزایش تولید خودرو در دو شرکت بزرگ خودروساز کشور نسبت به دی‌ماه سال گذشته رقمی سه‌برابری داشته که در نوع خود رکوردی محسوب می‌شود.
کنترل قیمت خودرو فسادآور است

این تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با خودرونامه افزود: تعجب می‌کنم در حالی قیمت انواع فلزات آزاد شده و خودروسازان مجبورند نیازهای خود را از طریق بازار آزاد تأمین کنند، دولت اجازه آزادسازی قیمت خودرو را صادر نمی‌کند.

او افزود: سرکوب قیمت خودرو فسادآور و سرمنشاء انوع رانت است و می‌تواند بسیاری از مدیران ما را آلوده کند از این رو می‌طلبد سیاستگذاران در دخالت خود در قیمت‌گذاری انواع خودرو تجدیدنظر کنند.

او گفت: در جریان اخیر بازداشت مدیرعامل ایران‌خودرو شاهد آن بودیم که او عملاً هیچ جرمی را مرتکب نشده بود و به قوه قضائیه ثابت شد سرکوب قیمت و دخالت دولت در قیمت‌گذاری است که ناگزیر رانت‌هایی را ایجاد می‌کند و اقتصاد را به سمت فساد پیش می‌برد.

لیلاز با اشاره افزایش تولید خودرو افزود: وقت مناسبی است تا خودروسازان با توجه به افزایش تولیدی که داشته‌اند بتوانند خودروهای خود را با قیمت‌های بازار آزاد به فروش برسانند تا رانت حاصل از پیش‌فروش با زیر قیمت بازار برچیده شود.

لیلاز با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در شرایط بحران قرار دارد، افزود: مدیریت بحران در این شرایط باید در دستور کار مدیران اقتصادی کشور قرار گیرد.

او گفت: لازم است تا مدیران باهوش و تلاشگر در عرصه‌های بنگاهداری و سیاستگذاری به کار گرفته شود تا بتوان از بحران به سلامت عبور کرد.

لیلاز افزود: در دو شرکت بزرگ خودروساز کشور شاهد رشد تولید هستیم این در سایه تلاش مدیران، قطعه سازان و کارگران محقق شده است.

او گفت: اگر امروز می‌بینیم که خودروسازان بخش خصوصی دچار مشکل شده‌اند به خاطر آن است که به سمت داخلی‌سازی قطعات خود حرکت نکرده‌اند و به همین سبب دچار مشکل شده‌اند.

او افزود: حرکت به سمت چین و خودروسازان چینی یکی از راه‌های برپا ماندن خودروسازان بخش خصوصی است که می‌تواند از طریق خودروهای ارزان برای خود بازاری دست و پا کنند.

لیلاز افزود: از سال 90 که قدرت خرید مردم کاهش یافته چینیزاسیون اقتصاد ایران قدرت گرفته و سبب شده تا مردم به سمت استفاده از کالاهای چینی گام بردارند.

او گفت: بسیاری از مردم ایران خواهان استفاده از کالاها و خودروهای اروپایی هستند اما در شرایط فعلی پولی ندارند که صرف خرید این کالاها کنند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین