دوشنبه 31 ارديبهشت 1403-20:44 شمسی /5/20/2024 8:44:39 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:35734
  • زمان انتشار:چهارشنبه 25 خرداد 1401-17:5
خودرو سبب استیضاح فاطمی امین می شود؟

 وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی دیروز از مجلس شورای اسلامی کارت زرد گرفت که به نظر می رسد چالش های صنعت و بازار خودرو نیز در این ماجرا نقش داشته اند. همچنین این احتمال وجود دارد که در صورت عدم حل این چالش ها و تحقق نیافتن وعده های رضا فاطمی امین، وی در نهایت توسط مجلسی ها استیضاح و مجبور به ترک ساختمان "سمیه" شود.
سه بلاتکلیفی خودرویی در وزارت صمت

به گزارش خبرنگار خودرونامه، فاطمی امین از همان روزی که به وزارت صمت رفت و حتی قبل تر در دورانی که به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شد، خودروسازی را در محور برنامه های به اصطلاح اصلاحی اش برای صنایع قرار داد. وی وعده های بزرگی نیز برای خودرو داد، از جمله تولید سه میلیون دستگاهی و صادرات یک میلیونی در 1404.

با توجه به حساسیت اجتماعی بالا روی صنعت و بازار خودرو، این موضوع طی حدودا 9 ماهی که فاطمی امین سکان هدایت وزارت صمت را بر عهده گرفته، گاهی به محل چالش میان وی و نمایندگان مجلس تبدیل شده است. در حال حاضر نیز این احتمال که چالش های موردنظر منجر به کنار رفتن فاطمی امین از هدایت وزارت صمت شود، دور از انتظار نیست. به نظر می رسد در حال حاضر سه مسئله در حوزه خودرو به محل چالش بین وزیر صمت و نمایندگان مجلس تبدیل شده، مسائلی که بلاتکلیف مانده اند.

مسئله نخست که برای مجلسی ها بسیار مهم است، به قیمت خودرو مربوط می شود. منحنی قیمت در بازار رشد سنگینی را در این هفته ها به خود دیده که گفته می شود دلیل اصلی آن، انتظارات تورمی و صعود قیمت ارز است. با این حال مجلسی ها از وزیر صمت انتظار دارند قیمت را با وجود این عوامل، در بازار کنترل کند، آن هم به واسطه رشد تولید و عرضه و احتمالا اقدامات به اصطلاح پلیسی. از آن سو اما بلاتکلیفی قیمت کارخانه خودرو نیز دیگر چالشی است که هنوز حل نشده است. وزارت صمت اخیرا با ممانعت از عرضه خودرو در بورس کالا، حساسیت مجلسی ها را برانگیخت و برخی حتی فاطمی امین را به همین دلیل تهدید به استیضاح کردند.

با همه اینها، وزارت صمت تکلیف قیمت گذاری و اینکه چه برنامه ای برای اصلاح آن دارد را مشخص نمی کند. در واقع معلوم نیست آیا قیمت گذاری دستوری ادامه می یابد، خودرو به بورس می رود یا قمیت آزاد خواهد شد. تعیین تکلیف این موضوع بخش مهمی از چالش بین صمت و مجلس را حل خواهد کرد.

مسئله بسیار مهم دیگر به واردات خودرو مربوط می شود. مجلسی ها اصرار زیادی به اجرایی شدن واردات خودرو دارند، با این حال وزارت صمت هنوز آیین نامه موردنظر را ابلاغ نکرده است. تاخیر در ابلاغ آیین نامه واردات خودرو می تواند سوال مجلس از وزیر صمت را به دنبال داشته باشد و بنابراین احتمال اینکه وی کارت زرد دوم را هم دریافت کند، کم نیست.

در نهایت اما موضوع تولید دیگر مسئله مهمی است که چالش کم ندارد. وزارت صمت قول جهش بیش از 50 درصدی تولید خودرو را در سال جاری داده، با این  حال روند تولید به شکلی نیست که در مسیر تحقق این وعده باشد. ازآنجاکه برخی نمایندگان رشد قمیت در بازار خودرو را از چشم کمبود عرضه می بینند، عدم تحقق وعده تولید می تواند وزیر صمت را در آستانه سوالی دیگر و استیضاح قرار دهد.

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین