پنجشنبه 30 فروردين 1403-9:34 شمسی /4/18/2024 9:34:19 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:3024
  • زمان انتشار:دوشنبه 11 شهريور 1398-3:13
وزیر صنعت،معدن و تجارت:پراید و پژو 405 باید بروند

گویا حذف پراید و پژو 405 بیش از هر زمان دیگری جدی شده و این دو خودرو دیگر واقعا به آخر خط رسیده اند. آن طور که وزیر صنعت،معدن و تجارت اعلام کرده، این دو محصول از استانداردهای لازم برخوردار نیستند، ضمن آنکه قدیمی نیز به شمار می روند، بنابراین باید حذف شده و جایگزین هایی مناسب برای آنها پیدا شود. آیا امکان معرفی جانشین های مناسبی برای این دو محصول پر طرفدارهست؟ 
حکم اعدام قرن بیستمی ها
به گزارش خودرونامه، وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی ضمن تاکید دوباره بر حذف پراید، پزژو 405 را نیز محکوم به مرگ به دانسته و تامید کرده این دو محصول قدیمی باید از خطوط تولید خودروسازی کشور حذف شوند. به گفته رضا رحمانی، پراید و پژو 405 از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و باید ضمن حذف آنها، جایگزین های مناسبی برایشان تعریف شود.
تاکید وزیر صنعت بر حذف پراید و پژو 405 در شرایطی است که این دو محصول تیراژ بالایی در ساپا و ایران خودرو دارند و همچنین مشتریان زیادی نیز خواهان آنها هستند. البته استقبال زیاد از این دو محصول، نه از سر کیفیت مناسب، بلکه بیشتر به دلیل ضعف رقابت در بازار خودرو و نبود رقبایی جدی برای آنها است. البته تا همین دو سال پیش، قیمت نسبتا پایین پراید و پژو 405 نیز جزو فاکتورهایی بود که استقبال از آنها را بالا برده بود، اما حالا قیمت هر دو خودرو بیش از دو برابر شده و طبعا دست بسیاری از مشتریان از خریدشان کوتاه شده است. هرچه هست، وزیر صنعت،معدن و تجارت تاکید کرده که پراید و 405 باید از خط تولید حذف شوند، این در حالی است که نه تاریخ کنار گذاشتن آنها مشخص است و نه جایزگین شان. اگر اظهارات اخیر مسوولان پلیس راهور را مرور کنیم، پراید در سال آینده باید از چرخه تولید کنار برود، زیرا آنها اعلام کرده اند این خودرو را شماره گذاری نخواهند کرد. با این حال، وزیر صنعت فعلا تاریخ دقیقی برای حذف پیرمردهای خودروسازی نداده و تنها حکم مرگ شان را اعلام کرده است. اگر تصمیم بر این باشد که پراید و 405 در دوران فعلی (دورانی که تحریم گریبان خودروسازی را گرفته و شرکای خارجی رفته اند)، سایپا و ایران خودرو کار سختی برای جایگزینی آنها خواهند داشت، زیرا اولا صنعت خودرو در تحریم قرار دارد و ثانیا با شرایط فعلی اقتصاد، امکان ساخت محصولاتی با قیمت مناسب (نزدیک به پراید و 405) بسیار ضعیف است. به نظر می رسد اگر وزارت صنعت بر حذف خودروهای موردنظر در مقطع فعلی اصرار داشته باشد، خودروسازان چاره ای ندارند جز اینکه از محصولات حال حاضر خود برای پوشش جای خالی پراید و 405 استفاده کنند. در این صورت، سایپایی ها گزینه ای جز تیبا ندارند و احتمالا با افزایش تیراژ این محصول، جای پراید پر خواهد شد. تیبا البته قیمت بالاتری در مقایسه با پراید دارد و از طرفی، معلوم نیست سایپایی ها بتوانند کل تیراژ حذف شده پراید در آینده را از طریق تیبا پوشش دهند، زیرا تحریم ها تامین قطعات را مختل کرده اند.
از آن سو اما ایران خودرو احتمالا چاره ای ندارد جز اینکه تیراژ پژو 405 را پس از حذف، روی سایر محصولاتش سرشکن کند. نزدیک ترنی گزینه به پژو 405 برای جایگزینی، پارس است، خودرویی که البته خود نیز جزو قدیمی ها به شمار می رود و اصلا پلت فرم آن همان 405 است. باید منتظر ماند و دید خودروسازان می توانند جانشینان مناسبی برای پیرمردهایشان پیدا کنند یا پراید و 405 پس از مرگ نیز بدون رقیب خواهند ماند.
       

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین