سه شنبه 25 ارديبهشت 1403-9:39 شمسی /5/14/2024 9:39:40 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:26913
  • زمان انتشار:شنبه 16 بهمن 1400-22:57
ممنوعیت واردات، کف قیمت را بالا برده است

طی چند هفته گذشته قیمت هنگفت خودروهای چینی تازه وارد بازار کشور حسابی حاشیه ساز شده و این در حالی است که با توجه به ممنوعیت واردات، فضا برای تعیین چنین قیمت هایی فراهم آمده است.
رجزخوانی چینی ها  در بازار بی رقیب

به گزارش خبرنگار خودرونامه، چندی پیش خودرو تیگو 8 پرو محصول جدید مدیران خودرو رونمایی و مسوولان این شرکت قیمت یک میلیارد و 750 میلیون تومانی را برای آن در نظر گرفتند. 

در ادامه خودروهای دیگری نیز توسط دیگر شرکت ها رونمایی شد که آنها نیز چینی بودند و قیمتی بالای یک میلیارد تومان برای شان لحاظ شد. این قیمت ها اما بسیار حاشیه ساز شده اند، تا جایی که که حتی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز به ماجرا ورود کرد و مانع فروش آنها شد.

این در حالی است که ریشه چنین قیمت هایی را باید در ضعف رقابت جست و جو کرد. بازار خودرو ایران از سه سال و نیم گذشته به دلیل ممنوعیت واردات، اندک رقابت قبلی خود را نیز تقریبا از دست داد تا فضا برای جولان قیمت خودروهای داخلی باز شود. چه شرکت های خودروساز بزرگ وابسته به دولت و چه بخش خصوصی، با استفاده از خلاء حضور محصولات خارجی، قیمت ها را بالا بردند و در این بین، خصوصی ها بیشترین استفاده را کردند.

ازآنجاکه خودروسازان خصوصی مشمول قیمت گذاری دستوری نیستند، سطح قیمت محصولات شان را در این سال ها تا توانستند بالا بردند که اوج آن در چند هفته گذشته رخ داد. هرچند سازمان حمایت سعی کرد با برخوردهای قهری قیمت ها را تعدیل کند، اما موفقیت خاصی در این ماجرا نصیبش نشد. این در شرایطی است که به نظر می رسد تا وقتی واردات ممنوع باشد، به دلیل ضعف رقابت همین آش و همین کاسه برقرار خواهد بود. از همین رو توصیه کارشناسان این است که ممنوعیت واردات خودرو لغو شود تا به واسطه ازسرگیری رقابتی هرچند اندک در بازار، قیمت تعدیل شود.

به اعتقاد کارشناسان، وقتی واردات خودرو آزاد و محصولات خارجی روانه بازار شوند، خودروسازان داخلی به خصوص بخش خصوصی نیز مجبور می شوند قیمت را تعدیل کنند. بدون شک اگر واردات خودرو برقرار بود، خودروسازان بخش خصوصی امکان این را نداشتند که برای یک محصول چینی قیمت قیمت های میلیاردی (بسیار گران تر قیمت جهانی آن) در نظر بگیرند.  

در حال حاضر مصوبه واردات خودرو به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و از آن سو در لایحه بودجه نیز واردات خودرو گنجانده شده و باید منتظر ماند و دید آیا در نهایت با از سرگیری ورود خودرو به کشور موافقت خواهد شد یا با تدام ممنوعیت،  انحصار فعلی ادامه می یابد. 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین