سه شنبه 11 ارديبهشت 1403-0:21 شمسی /4/30/2024 12:21:54 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:26895
  • زمان انتشار:چهارشنبه 13 بهمن 1400-18:46
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد:

در حالی که آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور سال هاست به یک بحران تبدیل شده و خودروهای داخلی به عنوان یکی از منابع آلایندگی به شمار می روند، گزارش ها نشان می دهند بخشی از تولیدات خودروسازان در آزمون تطابق استاندارد یورو5 مردود شده اند.
کارنامه خودروسازان در آزمون یورو5

به گزارش خبرنگار خودرونامه، بنابر گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر کرده، خودروسازان در سال 99 موفق به انطباق کامل محصولات شان با استاندارد آلایندگی یورو5 نشده اند. طبق آمار منتشره، بهترین عملکرد را در بین خودروسازان، شرکت کرمان موتور داشته و بدترین عملکرد نیز نصیب بن رو شده است.

بر این اساس، 93 درصد از محصولات کرمان موتور در سال 99 منطبق با استاندارد یورو5 بوده اند و هفت درصد باقیمانده نیز در این آزمون مردود شده اند. رتبه برتر کرمان موتور با توجه به مونتاژ محصولات به روزتر در مقایسه با دیگر خودروسازان داخلی به دست آمده، ضمن آنکه این شرکت در مقایسه با ایران خودرو و سایپا از تیراژ بسیار پایین تری برخوردار است.

پس از کرمان موتور اما سایت های شهرستانی ایران خودرو که آنها نیز تیراژ و تنوع محصول اندکی دارند، بهترین عملکرد را در حوزه انطباق محصولات با استاندارد آلایندگی یورو5 به ثبت رسانده اند. بر این اساس، تولیدات سایت های تبریز، خراسان، سمنان و مازندران ایران خودرو بین 81 تا 78 درصد منطبق با استاندارد موردنظر بوده است.

همچنین بهمن موتور که جزو شرکت های بخش خصوصی محسوب می شود، توانسته تا 78 درصد با استاندارد آلایندگی یورو5 انطباق ایجاد کند. این در حالی است که ایران خودرویی ها 73 درصد از محصولات خود را طی سال گذشته مطابق با استاندارد یورو5 به تولید رسانده اند. همچنین پارس خودرو نیز آماری 63 درصدی را در انطباق تولیدات خود با استاندارد موردنظر به ثبت رسانده است. در رده بعدی اما سایت کاشان سایپا قرار دارد که 61 درصد تولیداتش با استاندارد یورو5 تولید شده است. خود سایپا اما تنها 47 درصد از محصولات خود را در تطابق کامل با این استاندارد به تولید رسانده است. مدیران خودرو، خودروساز بزرگ بخش خصوصی هم دقیقا همین آمار را به ثبت رسانده، بنابراین 53 درصد از محصولات این شرکت در سال 99، با استاندارد آلایندگی یورو5 تطابق کامل نداشته اند.

در نهایت اما بن رو که وانت پراید تولید می کند و بدترین عملکرد را در ماجرای انطباق با استاندارد آلایندگی یورو5  داشته، تنها 45 درصد از محصولات خود را مطابق با این استاندارد تولید کرده است.

باید منتظر ماند و دید آیا خودروسازان در سال جاری توانسته اند درصد انطباق محصولات شان با استاندارد یورو5 را افزایش دهند، یا درجا زده اند.

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین