يکشنبه 30 ارديبهشت 1403-19:24 شمسی /5/19/2024 7:24:16 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24573
  • زمان انتشار:دوشنبه 3 خرداد 1400-14:7
تقویم خودرونامه

خودرونامه: سال گذشته تقریباً همین روزها بود که نخستین مرحله از مدل جدید فروش خودروسازان اجرا شد تا رکوردی تاریخی در ثبت نام متقاضیان ثبت شود. 
تولد لاتاری خودرو

مدل جدید نامش "فروش فوق العاده" بود و وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را جایگزین فروش فوری کرد تا بازار خودرو را از التهاب خارج کند. در روش جدید، حداکثر بازه زمانی تحویل خودروهای ثبت نامی، سه ماه بود و سود مشارکت نیز به مشتریان تعلق نمی‌گرفت. فروش فوق العاده اما دو فرق اساسی دیگر نیز داشت؛ نخست اینکه ثبت نام در آن محدودیت ظرفیت فروش نداشت و دوم اینکه برندگانش نیز از مسیر قرعه کشی تعیین می‌شدند. با اجرای نخستین طرح فروش فوق العاده خودرو، بالغ بر پنج میلیون نفر ثبت نام کردند، آن هم در حالی که تنها ۲۵ هزار دستگاه محصول از سوی ایران خودرو و سایپا عرضه شد. در نهایت اولین قرعه کشی فروش فوق العاده خودرو نیز برگزار شد و ۲۵ هزار نفر در این لاتاری برنده شدند. برندگان می‌توانستند با فروش خودروهای خود در بازار آزاد، چند ۱۰ میلیون تومان سود کنند، زیرا اختلاف بسیار زیادی بین قیمت کارخانه و بازار خودروها وجود داشت و هنوز هم دارد.

 

فروش خودرو با قیمت‌های جدید
خودرونامه: در حالی که از گوشه و کنار خبر می‌رسید خودروسازان در اعتراض به قیمت جدید محصولاتشان، فروش فوق العاده را متوقف کرده‌اند، ایران خودرو فروش جدید خود را اجرا کرد. چندی پیش شورای رقابت با صدور مجوز جدید افزایش قیمت، به ایران خودرو و سایپا اجازه داد به ترتیب قیمت محصولاتشان را به طور متوسط ۸.۲ و ۸.۹ درصد بالا ببرند. این در حالی بود که خودروسازان انتظار افزایش قیمت بسیار بیشتری را داشتند. به اعتقاد آنها، با توجه به رشد هزینه تولید به خصوص در بخش مواد اولیه، شورای رقابت باید افزایش قیمت بیشتری را لحاظ می‌کرد. در نهایت نیز این اتفاق افتاد و شورای رقابت مجوز جدیدی برای افزایش قیمت خودروها صادر کرد، البته بی سر و صدا و بدون اعلام رسمی. تا پیش از صدور مجوز جدید و با توجه به ادعای خودروسازان مبنی بر زیاندهی و کافی نبودن افزایش قیمت مدنظر شورای رقابت، گفته می‌شد آنها فروش فوق العاده را فعلاً تعلیق کرده‌اند تا شاید موفق به کسب مجوزی جدید از شورای رقابت شوند و شدند.

 

خودرو باز هم موتور شد
خودرونامه: آمار و ارقام پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد خودروسازی توانسته در نخستین ماه امسال باز هم در نقش موتور محرک تولیدات صنعتی کشور ظاهر شود. طبق محاسبات این پژوهشکده، شاخص تولید صنعتی رشدی ۵/ ۲۵ درصدی را نسبت به ماه مشابه در سال ۹۹ تجربه کرده که بخش قابل توجه این رشد متعلق به صنعت خودرو است. تولید خودروسازان در نخستین ماه امسال ۵/ ۱۱۸ درصد بیش از فروردین ۹۹ بوده است. در این رشد البته یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن، ضعف عدد پایه تولید در فروردین ۹۹ است. در نخستین ماه سال گذشته، کشور با بحران شیوع ویروس کرونا مواجه شده بود و به دلیل اعمال تعطیلی‌های گسترده، تولید صنعتی افتی سنگین را به خود دید. در این بین، خودروسازان نیز تقریباً کل فروردین ۹۹ را از دست دادند، چه آنکه نصف آن مشمول تعطیلات نوروزی شد و نصف دیگرش نیز به دلیل محدودیت‌های کرونایی از بین رفت. به همین دلیل تولید خودرو در فروردین ۹۹ بسیار افت کرد و عدد ضعیفی را به ثبت رساند. بنابراین رشد قابل توجه تولید خودرو در نخستین ماه ۱۴۰۰ بیشتر به دلیل پایین بودن عدد پایه تولید در فروردین ۹۹ است.


احتمال تغییر فرمول قیمت خودرو
خودرونامه: در حالی که شورای رقابت همچنان بر اجرای فرمول قیمت خودرو اصرار دارد و راضی به تغییر آن نیست، این فرمول با نقد برخی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مواجه شده و بناست در جلسه آتی این کمیسیون، مورد بررسی قرار گیرد. هفته گذشته مسوولان خودروسازی و همیچنین رییس شورای رقابت میهمان کمیسیون صنایع مجلس بودند تا بر سر مسئله قیمت خودرو با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند. بخشی از این جلسه به انتقاد از فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت و اینکه فرمول یادشده تأمین‌کننده منافع خودروسازان نیست، اختصاص یافت. از همین رو قرار شده تیمی از دولت، مجلس شورای اسلامی و خودروسازان با حضور شورای رقابت، فرمول قیمت‌گذاری را مورد بررسی قرار دهند. همچنین مقرر شده آنالیز قیمت خودروسازان به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارسال شود تا در نشست هفته آتی این کمیسیون، مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین این امکان وجود دارد که با واسطه گری مجلس، شورای رقابت فرمول قیمت‌گذاری خودرو را تغییر دهد. تغییر احتمالی در راستای منافع خودروسازان خواهد بود، به نحوی که ممکن است در آینده افزایش قیمت‌های بیشتری نصیب آنها شود.


چهره هفته: جو بایدن
حمایت پرزیدنت از برقی‌ها
خودرونامه: چهره این هفته خودرونامه را به جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اختصاص داده‌ایم، به دلیل بازدید اخیر از فورموتورز و اظهاراتش در جمع کارکنان این شرکت. پرزیدنت بایدن سه شنبه گذشته به کارخانه فورد در ایالت میشیگان رفت تا ضمن بازدید از این غول خودروسازی آمریکا، از وانت جدید این شرکت با نام لایتنینگ اف ۱۵۰ به عنوان جدیدترین محصول برقی فورد نیز رونمایی کند. او در سخنرانی خود گفت که "نام من جو بایدن است و من آدمی خودرویی هستم". او همچنین حمایت خود از خودروهای برقی را نیز اعلام کرد. بایدن تاکید کرد که آینده صنعت خودرو، برقی است و هیچ راه برگشتی هم وجود ندارد. او اما از اتحادیه کارگری هم تشکر کرد که به او کمک کرده بودند تا بتواند به عنوان سناتور در کنگره آمریکا انتخاب شود. حمایت بایدن از خودروهای برقی می‌تواند کمک بزرگی به خودروسازان آمریکایی در مسیر توسعه این محصولات بکند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین