يکشنبه 30 ارديبهشت 1403-18:50 شمسی /5/19/2024 6:50:44 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24433
  • زمان انتشار:جمعه 17 ارديبهشت 1400-22:59
فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو کم می‌شود

خودرونامه: عبور از قیمت گذاری دستوری خودرو و حرکت به سمت آزادسازی، رویای چندین ساله خودروسازان و یک الزام از دید کارشناسان به حساب می‌آید، رؤیایی که حالا شرایط برای تعبیر آن در حال فراهم شدن است. 
وقت عبور از قیمت‌گذاری دستوری

از یک سو شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی را صادر کرد و از سوی دیگر نیز با توجه به احتمال بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای و احیای برجام، افت سنگین قیمت در بازار بسیار محتمل است. بنابر اعلام شورای رقابت، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و قیمت محصولات سایپا نیز ۸.۹ درصد افزایش یافته است. با توجه به مجوز صادره، کف قیمت کارخانه‌ای خودروها حداقل چیزی حدود هفت میلیون تومان بالا می‌آید.

طبعاً هرچه بهای پایه خودروها بالاتر باشد، میزان رشد قیمت آنها نیز با توجه به مجوز شورای رقابت بیشتر است. از آن سو اما این روزها بوی احیای توافق هسته‌ای و برجام نیز به مشام می‌رسد، اتفاقی که اگر رخ بدهد، تأثیر مهمی بر بازار خودرو خواهد گذاشت و ثمره‌اش کاهش محسوس قیمت‌ها است. پیش بینی کلی این است که با احیای برجام، انتظارات تورمی کاهش خواهد یافت و به تبع آن، قیمت ارز هم نزولی می‌شود.

ارز که نزولی شود، بازار خودرو به پیروی از آن، به سمت کاهش قیمت خواهد رفت و این اتفاق پیش‌تر هم به خصوص پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا رخ داده و همین دو سه هفته اخیر نیز تکرار شد. چند هفته‌ای می‌شود که ایران، اروپا و آمریکا در وین مشغول مذاکرات برجامی هستند و تا به امروز بیشتر اخبار رسیده از مذاکرات، مثبت بوده است. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند ایران و آمریکا به زودی به برجام باز خواهند گشت و در پی آن، تحریم‌هایی که دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ علیه ایران و در نتیجه خروج از برجام وضع کرد، لغو خواهند شد.

از جمله آنها، تحریم خودروسازی است که پیامدهای منفی زیادی به دنبال داشت و یکی از دلایل اصلی رشد قیمت خودروها چه در بازار و چه در کارخانه بود. تحریم از یک سو هزینه‌های تولید را بالا برد و از سوی دیگر با توجه به رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز، بازار خودرو را با انفجار قیمتی مواجه کرد. با لغو احتمالی تحریم اما انتظارات تورمی و قیمت ارز فروکش خواهند کرد و قیمت خودرو در بازار نیز رو به افت خواهد رفت. از طرفی، با کاهش تورم عمومی و قیمت ارز و همچنین باز شدن فضای بین المللی و تأمین قطعات در روالی طبیعی، هزینه‌های تولید هم کنترل خواهد شد.
کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها نیاز به دو مؤلفه افت قیمت در بازار و افزایش بهای کارخانه‌ای خودروها دارد، که یک بخش آن (افزایش قیمت کارخانه‌ای) رخ داده و حالا برای تکمیلش نیاز است قیمت‌ها در بازار هم کاهش یابند. طی همین دو سه هفته اخیر و همزمان با مذاکرات برجامی در وین، انتظارات تورمی و قیمت ارز کاهش یافت و قیمت خودرو در بازار هم روندی نزولی به خود گرفت. بنابراین اگر اتفاق بزرگ –بازگشت ایران و آمریکا به برجام و به تبع آن، لغو تحریم- رخ دهد، بازار خودرو ریزش شدیدتری را تجربه می‌کند.

این ریزش در کنار افزایش قیمت رسمی توسط شورای رقابت، سبب می‌شود فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها کمتر شود، بنابراین شرایط برای لغو قیمت گذاری دستوری و آزادسازی، مهیاتر از قبل خواهد شد. نگرانی بزرگ دولت از آزادسازی، انفجار قیمت کارخانه‌ای خودروها است، حال آنکه هرچه فاصله قیمت کارخانه و بازار کمتر باشد، شوک قیمتی ناشی از آزادسازی نیز کمتر است. اگر به حدوداً هفت ماه قبل (پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) برگردیم، متوجه خواهیم شد فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها بسیار زیاد (حداقل ۷۰ میلیون تومان) بوده، اما حالا این فاصله کمتر شده است. با لغو تحریم و ریزش قیمت‌ها در بازار، فاصله موردنظر باز هم کمتر خواهد شد و در آن صورت اگر دولت مجوز قیمت گذاری در حاشیه بازار را به خودروسازان بدهد، شوک بسیار ضعیف‌تری نسبت به هفت ماه پیش به قیمت رسمی خودروها وارد خواهد شد. آیا دولت از این فرصت طلایی استفاده و قیمت گذاری دستوری خودرو را کنار می‌گذارد؟ باید منتظر ماند و دید.



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین