يکشنبه 30 ارديبهشت 1403-21:42 شمسی /5/19/2024 9:42:07 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:23762
  • زمان انتشار:پنجشنبه 25 دی 1399-7:30
ابهام در آغاز تولید خودرو جدید سایپا

خودرونامه: در حالی که سایپا در صورت‌های مالی خود مدعی آغاز تولید محصول جدیدش با نام "شاهین" شده، آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت این ادعا را رد می‌کند. 
شاهین پرید؟

شاهین یا همان رهام سابق، جدیدترین محصول سایپا به شمار می‌رود که پاییز امسال پیش فروش و گفته می‌شود تا انتهای امسال روند تحویل آن به مشتریان آغاز خواهد شد.

اواسط آذر امسال، مدیرعامل سایپا آغاز تولید شاهین را رسماً اعلام کرد و بعدها در صورت‌های مالی آبان و آذر، نام این محصول نیز در جمع تولیدات دومین خودروساز بزرگ کشور ثبت شد. هرچند مدیرعامل سایپا اواسط آذر خبر تولید شاهین را داد، اما صورت‌های مالی ارائه شده به بورس نشان می‌دهد این شرکت در آبان ۳۰ دستگاه شاهین را به تولید رسانده است.

طبق همین صورت‌های مالی، ۱۵ دستگاه شاهین نیز در آذر به تولید رسیده و بنابراین مجموع تولید این خودرو تا پایان پاییز به ۴۵ دستگاه می‌رسد. این در حالی است که در آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نامی از شاهین به میان نیامده است. طبق این آمار، تولید شاهین (هم در آذر و هم در کل ۹ ماه امسال) صفر بوده و این موضوع با ادعای سایپایی‌ها در صورت‌های مالی‌شان تناقض دارد. بنابراین اگر آمار وزارت صمت را ملاک قرار دهیم، شاهین حداقل تا پایان آذر تولید نشده، اما با توجه به صورت‌های مالی سایپا، ۴۵ دستگاه از این خودرو طی آبان و آذر به تولید رسیده است. با توجه به اینکه منشاء هر دو آمار، خود سایپا است، مشخص نیست چرا یکی از آنها از آغاز تولید شاهین خبر می‌دهد و دیگری این ادعا را نقض می‌کند.

وجود این تناقض در حالی است که سایپایی‌ها در آبان امسال شاهین را پیش فروش کردند و اخیراً نیز با مشخص شدن قیمت آن (۲۶۷ میلیون تومان)، برای بخشی از ثبت نام کنندگان دعوتنامه صادر شد. صدور دعوتنامه معمولاً به این معناست که خودرو پیش فروش شده ظرف ۳۰ روز کاری تحویل خواهد شد، بنابراین سایپایی‌ها باید تا پیش از آغاز سال جدید و بلکه طی ماه آینده، عرضه شاهین را شروع کنند.

با وجود ابهام در آغاز تولید شاهین، مسوولان سایپا (تا لحظه تنظیم این گزارش) توضیحی بابت تناقض آماری موردنظر نداده‌اند و مشخص نیست تولید محصول جدید این شرکت بالاخره در پاییز آغاز شده یا اعلام خبر تولید آن، تنها جنبه تبلیغی داشته است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین