جمعه 10 فروردين 1403-13:59 شمسی /3/29/2024 1:59:44 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1893
  • زمان انتشار:شنبه 4 خرداد 1398-14:50
عضای هیات مدیره انجمن قطعه سازان مطرح کردند:

اعضای هیات مدیره انجمن قطعه سازان صبح امروز در نشستی خبری اعلام کردند که با توجه به مشکلات کمبود نقدینگی و بدعهدی نظام بانکی در پرداخت 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات مصوب دولت قادر نیستیم به تولید قطعه بپردازیم.
کمبود نقدینگی، ارز و مواد اولیه سه مشکل اصلی قطعه سازان است/چرا شورای رقابت فقط قیمت خودرو را سرکوب می کند؟

به گزارش خودرونامه، اعضای هیات مدیره انجمن قطعه سازان صبح امروز در نشستی خبری اعلام کردند که با توجه به مشکلات کمبود نقدینگی و بدعهدی نظام بانکی در پرداخت 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات مصوب دولت قادر نیستیم به تولید قطعه بپردازیم.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان در این نشست مطرح کرد: 750 هزار شغل در معرض تهدید است و اگر نهادهای مربوطه با قطعه سازان همکاری نکنند و تسهیلات را نپردازند عواقب اجتماعی و سیاسی بیکاری در صنعت قطعه سازی متوجه آنان است.
او افزود: توقع داریم که بانک مرکزی در تامین نقدینگی مورد نیاز قطعه سازان همکاری کرده مصوبه هیات دولت در پرداخت 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات مورد نیاز قطعه سازان ما را حمایت کند.
دبیر انجمن قطعه‌سازان بیان کرد: سال گذشته 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت قطعه سازی پرداخت شد و توانستیم تولید خودرو را صد در صد افزایش دهیم و کمبود خودرو و قطعات را در کشور جبران کنیم. 

بیگلو در ادامه گفت: صنعت قطعه سازی برادری خود را به سیاستگذاران اثبات کرده و توقع دارد تا در دوره تحریم ها، نهادهای تصمیم گیری با درک وضع موجود نسبت به تامین منابع مالی که مصوبه دولت پای آن است اقدام کنند.
او افزود: صنعت قطعه سازی ایران در تولید انواع قطعات به توانمندی های بالایی دست یافته و با نگاه ملی به حفظ صنعت خودرو نگاه می کنند. کمترین میزان توجه به صنعت خودرو می شود و جوی به وجود آمده که حتی برخی از دولتمردان با علم به نقش این صنعت در اقتصاد کشور، در جهت رفع مشکلات این صنعت چابکی لازم را ندارند.
او تاکید کرد: درست است که قطعه سازان و خودروسازان در کیفیت با مشکلاتی روبرو هستند اما این موضوع در همه صنایع وجود دارد، ولی دیده می شود که رسانه ملی علیه این صنعت هجمه هایی را آغاز کرده و ادامه می دهد. با تمام مشکلات موجود فعالان صنعت اقتصادی به حدود 750 هزار نفر حقوق و مزایا پرداخت کرده و زمینه اشتغال غیر مستقیم 4 میلیون نفر را به وجود آورده اند.
بیگلو افزود: با توجه به نقدینگی موجود حداکثر تا یکماه آینده می توانیم به تولید قطعه بپردازیم و واقعا بعد از امکان تولید وجود ندارد چرا که خریدها در بازار نقدی شده و قطعه ساز نمی تواند به موقع مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کند.

از نهضت داخلی سازی چه خبر؟
نشست خبری انجمن قطعه سازان ایران با موضوع بررسی مشکلات صنعت قطعه سازی و نهضت داخلی سازی قطعات صبح امروز در محل این انجمن با حضور اعضای هیات مدیره برگزار شد.
محد شهپری مطلق، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان گفت:  امروز شرکت های خارجی حاضر به همکاری با ما نیستند و نمی توانیم قطعات های تک را تولید کنیم چرا که به سرمایه گذاری های سنگینی داریم.
او افزود: 80 درصد از کارخانه های بزرگ دنیا حاضر به همکاری با صنعت قطعه سازی ایران نیستند و فقط چین و چند کشور دیگر چراغ سبز خود را به ما نشان داده اند.
شهپری مطلق ادامه داد: با توجه به وضع موجود، ساخت داخل از مزیت بالایی برخوردار است و می توان با رفع موانع کسب و کار در کشور صنعت قطعه سازی، ساخت داخل قطعات را در دستور کار خود قرار دهد. حدود 92 هزار خودرو کف کارخانه ایران خودرو و 80 هزار خودرو کف کارخانه سایپا به دلیل کمبود قطعات خوابیده و انتظار می رود تا لیست قطعه سازانی که در تامین قطعات کوتاهی کرده اند منتشر شود.
او افزود: خطوط تولید در شرکت های خودروساز با ظرفیت پایین در حال فعالیت است که این موضوع به کمبود قطعات برمی گردد.

چرا شورای رقابت فقط قیمت خودرو را سرکوب می کند؟
📍آزادسازی قیمت خودرو بهترین نوع مدیریت بازار است
فرهاد بهنیا عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان نسبت به ورود دوباره شورای رقابت به قیمت گذاری صنعت خودرو انتقاد کرد.
او صبح امروز در نشستی خبری گفت: برای ما این سوال وجود دارد که چرا شورای رقابت به صنایعی نظیر مس، فولاد، روی، آلومینیوم و سایر صنایع معدنی که تامین کننده مواد اولیه صنعت هستند ورود پیدا نمی کند و روی قیمت آنان نظری ندارد؟
بهنیا افزود: بهترین شیوه قیمت گذاری خودرو در کشور که منافع تولید کننده و مصرف کننده را در بر دارد، سپردن قیمت به بازار آزاد است.
او گفت: هیچگاه سیاست سرکوب قیمت جواب نخواهد داد و در شرایط فعلی بازگشت به اصول اقتصادی و بازار آزاد بهترین راه قیمت گذاری خودرو است.
بهنیا افزود: سال گذشته حدود ۴۰ هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه‌ها انباشت شده بود که در حال حاضر این تعداد به ۱۶۰ هزار دستگاه رسیده است.
او گفت: در مورد مشکلات صنعت خودرو و قطعه‌سازی به مردم و نمایندگان مجلس آدرس غلط داده‌اند.
بهنیا تصریح کرد: مشکل اصلی، انباشت بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در کف کارخانه‌های خودروسازی است.
او گفت: قوه قضائیه باید به موضوع تأمین قطعات تولید خودرو ورود کند.

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین