شنبه 1 ارديبهشت 1403-14:59 شمسی /4/20/2024 2:59:10 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1891
  • زمان انتشار:پنجشنبه 2 خرداد 1398-11:19
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران هشدار داد:

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران نسبت به واردات خودروی دست دوم هشدار داد. 
واردات خودروی دست دوم به صلاح نیست/ دولت فریب واردات خودروهای دست دوم را نخورد

به گزارش خودرونامه، امیرحسن کاکایی با بیان مطلب فوق اظهار کرد: این روزها زمزمه‌هایی برای فشار به دولت برای آزادسازی واردات خودروی سواری و آن هم از نوع دست دوم شنیده می‌شود. این حرف که به ظاهر خیلی زیبا است، هر چند در کوتاه مدت رفاه نسبی به‌دنبال خواهد آورد، عملا شکست ما در مقابل دشمن است. 

او توضیح داد: برای درک این موضوع باید یک نگاه سیستمی به موضوع بیندازیم و در تصور خود رشد و نمو این سیستم را در یک مدت زمان حدود یکساله دنبال کنیم. ابتدا ورود خودرو به کشور آزاد می شود و البته آنها که در سالهای گذشته پیش خرید کرده‌اند، صاحب خودرو می‌شوند. پس کمی از تنش بازار می‌خوابد و احتمالا قیمت خودروهای گرانقیمت خارجی کاهش می‌یابد. بعد همان واردکنندگان می‌گویند که چرا خودروی دست دوم وارد نکنیم تا مردم به آرامش برسند!
کاکایی ادامه داد: آنها به‌گونه‌ای تبلیغات می‌کنند که الان خودروهایی وارد می‌شود که از پراید و سمند ارزانترند و از بنز SL500 بهتر. واردات شروع می‌شود و به ظاهر قیمت خودرو ابتدا پایین می‌آید. اما در ادامه برای مصرف ارز کمیاب، مشتری‌های جدید پیدا می‌شود و به تدریج قیمت ارز بالا رفته و دوباره سطح کلی قیمتها بالا می‌رود. نتیجه دوباره قیمت خودرو بالا خواهد رفت. 
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران بیان کرد: واردات خودرو  به خصوص خودروی دست دوم، کشور را حداقل به مدت ده سال محتاج واردات قطعات یدکی آن کرده ایم و در آنجا هم تقاضای ارز را بالا می بریم و از این طریق ضربه دیگری به اقتصاد کشور می‌زنیم. از طرفی در همین حین که خودروسازان در داخل کشور به خاطر کمبود ارز و محدودیتهای واردات مواد اولیه و قطعات که توسط آمریکای جنایتکار بر آن تحمیل شده است، در حال نفس کشیدن های آخر است. چه سناریوی قشنگی. چقدر مردم از آن منتقع خواهند شد!
او افزود:  نگاهی کلان‌تر به ما کمک می کند، به مسائل عمیق‌تر بیندیشیم. اصولا چرا ارز کمیاب است؟ چون آمریکا نمی‌گذارد ما نفت صادر کنیم. همین چند روز پیش هم صنایع فلزی ما را تحریم کرد. چرا تولید خودرو پایین آمده است؟ چون آمریکا فروشندگان مواد اولیه و قطعات حساس به ایران را تهدید می‌کند و نمی‌گذارد با ایران معامله کنند. چرا آمریکا این کارها را انجام می‌دهد؟ چون می‌خواهد با تحریم ما را از لحاظ اقتصادی به ذلت بکشاند تا ما بی‌خیال اقتدار و عزت بدست‌آمده در سیاست بین‌المللی بشویم.
این کارشناس صنعت خودرو افزود:  وقتی نفت و پتروشیمی و صنایع فلزی ما تحریم می‌شوند، محل اصلی درآمد ارزی مختل شده و درآمد ما پایین می‌آید. از طرفی وقتی صنایعی مانند خودروسازی ما را تحریم می‌کند، ما را نیازمندتر به محصول خارجی و ارز می‌کند و از طرفی اشتغال را در ایران با چالش جدی روبه‌رو می‌کند. نتیجه چه می‌شود؟ جامعه‌ای که تولیدش کم شده، درآمدش کمتر و شغل در آن نایابتر. اما این همه ماجرا نیست. متاسفانه در این شرایط کاسبان تحریمها روبه‌روز فربه‌تر و پولدارها به‌طور طبیعی پولدارتر و نتیجه اختلاف طبقاتی و تنش افزایش می‌یابد. نتیجه اش انفجار است و همان چیزی که آمریکایی‌ها می‌خواهند. 
کاکایی در پایان تصریح کرد: این نتیجه خیلی واضح است و دولتمردان ما با قدرت علیه این حرکت در حال کار شبانه روزی هستند. بماند که کار، کار خیلی سخت و طاقت‌فرسایی است و دولتمردان خیلی موفق نبوده‌اند. در این لحظات حساس و خطیر سیاستمداران در جلوی تمام مردم باید به مجریان ما نه تنها دلداری و قوت قلب بدهند، بلکه باید لباس سیاست را از تن درآورده و به کمک مجریان بروند. اما چرا برخی سیاستمداران با حرف های نسنجیده و برنامه‌های مردم پسند ضدمردم، آتش بیار معرکه شده‌اند و آب به آسیاب دشمن می‌ریزند، روشن نیست.

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین