چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403-6:27 شمسی /5/15/2024 6:27:08 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:18304
  • زمان انتشار:چهارشنبه 9 مهر 1399-21:28
بفرمایید پراید ۱۳۵ میلیونی

بازار خودرو کشور این روزها همچنان با صعود پی در پی قیمت مواجه است. 
خودرو روی دوش ارز بالا رفت

هرچند فعالان بازار می گویند قیمت های فعلی واقعی نیستند و کمتر معامله ای در این شرایط انجام می شود، با این حال واقعیت انفجار قیمت خودرو را نمی توان منکر شد. خودرو ازآنجاکه حکم ناجی ارزش پول را پیدا کرده، دوشادوش ارز و سکه و طلا پیش می رود و گاهی حتی از آنها نیز جلو می زند. مرور قیمت های پیشنهادی مالکان خودروهای داخلی نشان از التهاب شدید در بازار دارد و پایانی نیز برای این ماجرا قابل تصور نیست. چه بپذیریم و چه زیر بار نرویم، بازار خودرو در حال درنوردیدن مرزهای قیمتی است و پراید ۱۳۵ میلیونی و پژو ۲۰۶ نزدیک به ۳۰۰ میلیونی و دناپلاس ۷۰۰ میلیونی اگرچه حیرت انگیز و باور نکردنی هستند، اما واقعیت دارند. انفجار قیمتی در بازار خودرو اما متناسب با اوضاع نابسامان اقتصادی کشور رخ داده و تا وقتی وضع اقتصادی سر و سامانی نیابد، درهای بازار خودرو نیز بر همین پاشنه خواهند چرخید. به قول معروف که می گویند همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید، بازار خودرو را نمی توان از اقتصاد نابسامان و بحران زده کشور جدا دانست و انتظار داشت وقتی ارز و سکه و کره و برنج و گوشت و... در جاده گرانی ویراژ می دهند، خودرو بایستد و تماشا کند.
این را هم نباید فراموش کرد که سود قیمت های شگفت انگیز در بازار خودرو، به جیب دلالان و واسطه گران می رود و خودروسازان و قطعه سازان نفعی از آن نمی برند، چه آنکه محکوم به نرخگذاری دستوری هستند. در حال حاضر اختلاف شدیدی بین نرخ کارخانه و بازار خودروهای داخلی به چشم می آید و اگر پراید را به عنوان خودرو کف در نظر بگیریم، در حال حاضر حداقل اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار خودروهای داخلی بالای ۸۰ میلیون تومان است. البته با توجه به حذف پراید و جایگزینی تیبا با آن، کف قیمت در بازار خودرو به بالای ۱۴۰ میلیون تومان رسیده و حداقل اختلاف نرخ کارخانه و بازار نیز چیزی حدود ۶۵ میلیون تومان است. 
در این شرایط قرار است خودروسازان در راستای مدیریت بازار و طبق مصوبه وزارت صمت، هر ماه ۲۵ هزار دستگاه محصول را به صورت فوق العاده به فروش برسانند. این در حالی است که با توجه به قرار داشتن ریشه اصلی گرانی خودرو در جای دیگر (بازار ارز)، از یک سو و وجود تقاضای کاذب بسیار بالا از سوی دیگر، چندان امیدی به کاهش چشمگیر قیمت از این ناحیه نیست.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین