جمعه 10 فروردين 1403-18:45 شمسی /3/29/2024 6:45:37 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1792
  • زمان انتشار:سه شنبه 20 شهريور 1397-3:13
تحلیل محتوای حضور «یکه زارع» و «جهرودی» در تلوزیون

همانگونه که سیاستگذار ظرف 6 ماه چوب حراج به منابع ارزی و 70 تن طلای کشور زد حال در شرایط کنونی هم که خودرو کمیاب شده آنان را وادار کرده تا برای آرامش زودگذر از منافع و سودهای منطقی خود دست بکشند.
چراغ سبز خودروسازان به تعرفه واردات صفر

خودرونامه: دوشنبه شب گذشته شبکه دوم تلوزیون ایران در قالب برنامه گفت و گوی ویژه خبری میزبان مدیران عامل ایران خودرو و سایپا بود تا به واکاوی افزایش قیمت خودرو در بازار بپردازند. در این گفت و گوی تلوزیونی دو مدیرعامل ضمن تاکید بر آزادسازی قیمت ها، دلیل هجوم مردم به سایت خودروسازان برای خرید خودروها را شرایط اقتصادی کشور و سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار خودرو دانستند.

 هاشم یکه زارع و محسن قاسم جهرودی مدیران عامل ایران خودرو و سایپا با اشاره به اینکه به دلیل تحریم ها، ورود برخی قطعات های تک به کشور محدود شده، از تامین قطعات خودروهای ناقص و تحویل آن به مشتریان خبر دادند.

در این گفت و گوی ویژه البته سخنگوی سازمان تعزیرات و یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به صورت تلفنی مهمان برنامه بودند که به جای ارائه نظرات کارشناسی بیشتر به سخنان پوپولیستی روی آورده و سعی داشتند خود را مدافع مردم نشان دهند در حالیکه خودرونامه معتقد است سیاستگذاری آنان و دخالت های بیجایشان در بازار مسبب به هم ریختگی بازار شده است.

در این نشست دو موضوع مهم مورد تاکید قرار گرفت. اول اینکه آنان به تعرفه صفر در شرایط کنونی نیاز ندارند و دوم نیز خواهان آزادسازی قیمت خودرو هستند. این دو شرکت به عنوان دو بنگاه اقتصادی رفتاری طبیعی دارند و به مانند هر بنگاه اقتصادی دیگر در دنیا مایلند تا سیاستگذاری ها به نفع آنان بوده و بتوانند محصولات خود را در فضایی انحصاری با خیالی آسوده به فروش برسانند. در این میان سیاستگذار به جای ایجاد زیرساخت های رقابتی و فاصله گرفتن از دخالت مستقیم در این بنگاه ها همواره به این دو شرکت به عنوان کیسه بذل و بخشش خود در جهت اقناع مردم می کند.

همانگونه که سیاستگذار ظرف 6 ماه چوب حراج به منابع ارزی و 70 تن طلای کشور زد حال در شرایط کنونی هم که خودرو کمیاب شده آنان را وادار کرده تا برای آرامش زودگذر از منافع و سودهای منطقی خود دست بکشند.

این سیاست ها در آینده سبب خواهد شد تا عملا صنعت خودرو کشور ضعیف تر شده و با هر تهدیدی خارجی، نفس کشیدن برایش سخت شود.

مدیر عامل سایپا در این برنامه تلوزیونی به صراحت گفت که تقاضای موجود در بازار کاذب بوده و سفته بازی قدرت گرفته است. مردم به خودرو به عنوان کالای سرمایه ای نگاه می کنند و می خواهند ارزش پولشان حفظ شود.

او با اشاره به اینکه برخی از افراد می گویند تعرفه 90 درصدی خودرو به نوعی حمایت از صنعت خودرو بوده و انحصار را در بازار داخلی به وجود آورده، افزود: تعرفه واردات خودرو صفر شود هیچ تاثیری بر وضعیت کنونی بازار ندارد چون خودروهایی که ما تولید می کنیم در سگمنت وارداتی ها نیست. این پیام بنگاه دار به سیاستگذار است که می تواند با کاهش تعرفه ها و آزادسازی واردات خودرو به تنظیم بازار کمک کند تا چماق تعرفه صفر بالای سر خودروسازان نباشد.

در این نشست بر آزادسازی قیمت ها تاکید شد و مدیران عامل دو شرکت از دولت خواستند که اجازه دهد فقط 5 درصد محصولات خود را به صورت فروش فوری با قیمت بازار به فروش برساند و قیمت ها را تعدیل کند.

به عنوان مثال هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو گفت: برای 20 هزار خودرو سایت ثبت نام باز شد اما 500 هزار متقاضی داشتیم. معلوم است که 480 هزار نفر ناراضی اند. از این رو بهتر است سیستم فروش فوری اعمال شود تا خودرو با قیمتی در حاشیه بازار به فروش برسد چراکه یک ریال از اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه به جیب خودروساز نمی رود.

در این میان بهتر است تا سیاستگذاران کشور برای یکبار هم که شده از بازارهای سکه و ارز عبرت بگیرند و با دخالت نکردن در آن اجازه دهند تا بنگاه و مشتری رابطه ای منطقی داشته باشند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین