چهارشنبه 2 خرداد 1403-5:52 شمسی /5/22/2024 5:52:56 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1232
  • زمان انتشار:چهارشنبه 30 فروردين 1396-13:15
تحليل خودرونامه از گزارش تعطيلي زاگرس خودرو در كيهان

روزنامه كيهان امروز در صفحه اول خود مدعي شد كه بزرگترين كارخانه خودروسازي بخش خصوصي كشور تعطيل شده است. اشاره اين روزنامه مخالف دولت به كارخانه زاگرس خودرو است كه سال ها پيش به دليل ورشكستگي شركت خودروسازي پروتون مالزي، شريك تجاري خود را از دست داد.
كدام سياست ها زاگرس خودرو را ناكارآمد كرد؟

به گزارش خودرونامه، روزنامه كيهان امروز در صفحه اول خود مدعي شد كه بزرگترين كارخانه خودروسازي بخش خصوصي كشور تعطيل شده است. اشاره اين روزنامه مخالف دولت به كارخانه زاگرس خودرو است كه سال ها پيش به دليل ورشكستگي شركت خودروسازي پروتون مالزي، شريك تجاري خود را از دست داد و نتوانست در بازار خودرو ايران رشد كرده و به رقابت با ساير خودروسازان بپردازد.

از سويي ديگر با اعمال تحريم ها عليه صنعت خودرو كشور و با توجه به اينكه بخشي از سهام پروتون را شركت جنرال موتور آمريكا خريداري كرده بود، ادامه همكاري پروتون با زاگرس خودرو عملا منتفي شد و اين شركت در دوران تحريم ها نتوانست شريك مناسبي را براي خود پيدا كند.

در نهايت، مديران وقت سايپا در دولت قبل تصميم گرفتند كه بخشي از توليدات پرايد را به اين كارخانه ببرند و بابت آن نيز اجاره اي به مالكان زاگرس خودرو ارائه دهند. حال در روزنامه كيهان پس از سال ها به ياد اين كارخانه افتاده و نوشته است كه «به دلیل رکود اقتصادی و سوءتدبیر دولت روحانی بزرگ ترین کارخانه خصوصی خودروسازی کشور هم تعطیل شد».

نكته اول اينكه زاگرس خودرو هيچگاه بزرگترين كارخانه خودرو بخش خصوصي كشور نبوده چرا كه همواره كرمان موتور با كارنامه اي كه از خود نشان داده توانسته به عنوان بزرگترين خودروساز بخش خصوصي مطرح شود و با اختلاف نسبت به زاگرس خودرو به توليد انواع محصولات بپردازد.

نكته بعد هم آنكه در فرآيند اقتصادي معمولا بنگاه ها يك روز متولد شده و يك روز مي ميرند. مهم اين است كه آيا به مرگ طبيعي از بين مي روند يا اينكه دچار مرگ زودرس مي شوند.

كيهان در ادامه نوشته است: «به دنبال تعطیلی واحدهای تولیدی کشور در دولت حسن‌روحانی، شرکت زاگرس خودرو بروجرد هم که به عنوان بزرگ ترین کارخانه خصوصی خودروسازی کشور فعالیت می‌کرد تعطیل شد.»

استناد اين روزنامه به تماس فردي بوده كه خود را از كاركنان زاگرس خودرو معرفي كرده و نوشته است: «چندی پیش یکی از کارگران این کارخانه در تماس با دفتر روزنامه اعلام داشت: زاگرس خودروی بروجرد به برکت دولت مدعی تدبیر با صدها کارگر از تولید خارج و کارگران آن هم اخراج شدند. من الان با 17سال سابقه کار و 40سال سن نمی‌دانم چکار کنم و کجا دنبال شغل باشم.»

كيهان در ادامه نوشت است كه پس از این گفت‌وگو، با شماره تلفن‌های دفتر این شرکت در تهران تماس گرفتیم تا از صحت و سقم ماجرا خبردار شویم ولی کسی پاسخگو نبود سپس با نمایندگی مرکزی زاگرس خودرو واقع در اتوبان همت تماس گرفته و موضوع تعطیلی کارخانه را مطرح کردیم که طرف مقابل ضمن تایید تعطیلی این واحد تولیدی گفت: از سال 94کارخانه زاگرس خودرو به دلیل اینکه هیچ تولیدی نداشته است تعطیل شده و کارگران هم به تدریج بیکار شدند.

وی افزود: ما هم در نمایندگی شرکت فقط به تعمیر ماشین‌های پورتون و احیانا فروش اتومبیل‌های دست دوم مشغولیم.

در ادامه یکی از کارشناسان کارخانه هم گفت: در سال 91،92 حدود يك هزار و 200 نفر در شرکت زاگرس خودرو مشغول به کار بودند ولی به دلیل هزینه‌های بالای تولید، عدم حمایت دولت روحانی از تولیدکنندگان‌، کمبود قطعات و رکود شدید اقتصادی به تدریج مدیران کارخانه مجبور شدند عذر کارگران را بخواهند.

وی با بیان اینکه الان هیچ خبری در کارخانه نیست و مجموع نیروهای حاضر در کارخانه که اغلب نگهبانان هستند به يكصد نفرهم نمی‌رسد افزود: همین افراد هم سه ماه است که حقوق نگرفته‌اند و نمی‌دانند آینده شغلی‌شان چه خواهد شد.

این کارشناس با اشاره به اینکه بسیاری از کارگران کارخانه مدت‌هاست از جیب می‌خورند و حقوقی بابت کارشان دریافت نکرده‌اند ابراز امیداواری کرد مردم در انتخابات ریاست جمهوری فردی را انتخاب کنند که نه فقط در شعار بلکه در عمل هم دلش به حال تولید‌کنندگان و کارگران بسوزد.

به گزارش خودرونامه، افول صنعت قطعه سازي كشور عملا از سال 1386 به دليل ثابت نگه داشتن قيمت ارز و به صرف شدن واردات قطعه صورت گرفت كه در اين ميان صنعت قطعه سازي كشور عملا رو به تعطيلي رفت و نتوانست در برابر دلارهاي نفتي دوام بياورد.

از سال 91 هم با وقوع تحريم ها ارتباط صنعت خودرو كشور با بزرگان خودروسازي دنيا قطع شد به طوري كه توليد انواع خودرو در سال 91 و 92 نزديك به 50 درصد كاهش يافت. از اين رو آنچه كه امروز در خصوص كارخانه زاگرس خودرو گفته مي شود صرفا يك نوع سوءتبليغ براي مخالفان دولت است تا با بزرگنمايي چنين اتفاقاتي كه دولت يازدهم در آن نقش نداشته، تعطيلي واحدهاي توليد را نشانه ناكارآمدي دولت در مديريت اقتصادي كشور قلمداد كنند.

به گزارش خودرونامه، شرکت زاگرس خودرو درسال 1375 پا به عرصه وجود گذارد و در سال 1381 اولین محصول خود پروتون ویرا را روانه بازار كرد. این شرکت توانایی تولید 50 هزار دستگاه خودرو در سال را دارد در زمینی به مساحت 2 ميليون و 500 هزار متر مربع در دو راهي جاده بروجرد به نهاوند واقع شده است .


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

منبع:خودرونامه

نظرات کاربران

آخرین عناوین